Tuesday, February 26, 2013

ayam varuval lada hitam

Menu hari ini agak pelik sikit bunyi nya....apapun ianya berasal dari blog lelaki india yang suka masak. Saya kagum dengan kebolehan nya memasak makanan melayu juga.
Apapun cara masakan ayam nie sangat sedap laaa pada tekak saya macam makan lauk kat kedai nasi kandar saja versi lain .
Jika ada left over rasanya boleh kita buat roti tortila campur saja daging ayam,tambahkan bawang dan lada capsicum serta perahan air limau nipis...waaa mesti best kan.
Kenapa saya rasa nanti ada left-over sebabnya saya hari ini makan sorang sorang kat rumah, Ahli lain balik rumah time lewat petang...macam mana nak habis walapun sedap. Time petang pula ada pasar malam .


Resepi ini saya salin semula dari blog beliau. Terima kasih saya pada En.Thyaga.


AYAM VARUVAL LADA HITAM

http://thyagacook.blogspot.com/



1 kg ayam,potong kecil2

(A)

1 sudu teh serbuk kunyit

4 sudu teh serbuk ketumbar

11/2 sudu teh serbuk chili

1 sudu teh pes halia,bawang putih

1 cube stock ayam,jika suka

Garam secukup rasa


 (B)

7-8 sudu besar minyak

10 biji buah pelaga

10 kuntum bunga cengkih

2-3 batang kayu kulit manis

(C)

 8 tangkai chili hijau,potong halus

4 biji bawang besar,potong halus



(D)

2 sudu besar pes halia,bawang putih

4 biji buah tomato,cencang



(E)

2 sudu teh serbuk lada hitam

2 sudu teh serbuk jintan manis

2 sudu teh serbuk garam masala

Daun ketumbar untuk di-tabur



1. Campurkan ayam dengan A gaul rata dan perap selama 2-3 jam



2. Panaskan minyak dan tumis B hingga wangi,masukkan C dan goreng hingga bawang menjadi perang. Masukkan pes halia,bawang putih tumis hingga hilang bau. Masukkan tomato dan kacau rata.



3. Masukkan ayam dan kacau rata. Masak hingga keluar air nya. Masukkan E dan kacau rata. Masak hingga naik minyak. Kacau dan masak hingga kering sedikit. Taburkan dengan daun ketumbar.


 Ikan tamban kering kesukaan saya. Kebetulan waktu saya ke Tg.Dawai bersama kawan singgah di satu kedai menjual segala jenis hasil dari laut. Bila ternampak saja ikan tamban nie yang sangat bersih,cantik dan tidak berbau (sbb kedai dia letak dari freezer besar ) terus saja ambil. Bila goreng nampak cantik dan sedap...jika ada nasi pulut waaa sedap makan panas panas.


No comments: