Saturday, June 30, 2012

Bun Manis



Selamat petang....dan hari pun hampir malam. Selepas waktu makan tengahari tadi kita mula membuat adunan roti serta penyediaan yang lain. Jam 4.30 petang tadi selesai masak dalam oven. Cuaca panas dan doh pun menjadi jadi naik dengan jangkamasa singkat. Doh saya bahagi kepada dua satu bahagian saya buat bun bersaiz kecil dan di letak kan gula halus di atas dan sekeping butter di potong kuib sebahagian lagi saya letakan di dalam acuan bulat dan mengembang nampak besar gitu. Jenis nie saya suka sebab cepat letak je dan biarkan dia naik dan naik pastu masuk dalam oven ...hehe relax dan tunggu makan saja. 

Hari ini Amirul di temani seorang kawan sekolah dia datang bertandang. Alangkah suka nya hati dia selalu nya keseorangan. Saya macam biasalah melayan kerenah my YonYon nak makan itu ini...sib baiklah saya belajar masak ummm jika dulu semua cari kat kedai laa sebab saya memang tak pandai dan tak suka di dapur waktu single mingle sampai lah berkahwin pun saya tidak selalu masak. Waktu tinggal dengan emak dulu adik saya Liza yang paling arif dalam kerja rumah manakala tugas utama saya hanya kemas ruang tamu dan sapu rumah..hehe kerja senang kan. Tapi bila saya masuk dapur dan cuba masak....abah saya akan keluar beli nasi kandar hehe sebab masakan saya tidak sedap lah tu.
Sekarang Alhamdulilah hari demi hari skill dapur saya agak ok lah jika di bandingkan dari dulu hingga ibu saudara sebelah mak pun sangat hairan.
Jawapan nya senangkan,,,tak kan nak duk rumah goyang kaki tonton tv haha ...merapu betul di petang hari.


2 comments:

Gee® said...

Comel.... nak 2 ketul bun manis tu... terlior laaa

rahel said...

Bila nampak bun manis kat sini..mod menguli nak mari pulak..hehe..