Wednesday, June 27, 2012

Masak lemak udang dengan labu


Selamat tengahari pada semua pembaca CitarasaKu. Ini menu tengahari kelmarin saya. Hari ini baru kesempatan nak post kat sini. Buah labu yang sederhana saiz saya belah dua satu di jadikan bingka labu dan sebelah lagi saya jadikan masak lemak yang di campur dengan udang.
Bila di masak begini saya sorang lah kena habiskan sebab ahli lain tidak begitu suka bila buah labu di masak begini. Mereka cakap lebih baik buat manisan saja.tHehe ..rugi kan ....saya suka dengan masakan ini. Waktu saya dengan mak dulu ...mak selalu juga masak begini ..kadangkala buah labu di masak dengan daging pun sedap amat. Manis buah terasa lemak bercampur daging arrrh di tambah pula dengan sambal belacan tumbuk tanjung dawai memang ngam.


Masak lemak udang dan labu
Olahan:citarasaKu

Bahan-bahan
10-15  ekor udang
1 cawan santan kelapa pekat
3 ulas bawang merah
1 batang serai - diketuk
1 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
2 biji cili padi merah-  jika nak pedas tambah lagi
1 helai daun kunyit - dihiris
1 keping asam keping/gelugor
100 gm buah labu yang di potong kecil
sedikit garam serta  gula

Cara:

 Kisar lengkuas dan kunyit  ,cili dan bawang merah .
 Kemudian masukkan santan, bahan yang ditumbuk, serai, asam keping, daun kunyit dan labu dalam periuk renehkan sehingga labu empuk sambil di kacau .
Setelah labu lembut masukan udang dan perisakan dengan sedkit garam da gula. Siap untuk di makan.

1 comment:

Shahriah Abdullah Novelis said...

Sedapnya... warnya kuning tu hadoiii menikam selera you! sedap!