Wednesday, June 20, 2012

Serawa durian - roti jala


Selamat malam....hari ini Hb bawa balik sebiji durian je....nak makan nanti panas satu badan dan susah nak tidur pulak. Untuk mengelakan ahli lain makan mentah ....risau musim panas kan....cepat cepat kita jadikan serawa durian. Bila buah durian di tukar kepada makanan lain....tahap kepanasan itu sudah berkurangan kan. Hehe saya pun tak pasti lah tapi bila saya buat camnie memang ok.
So petang tadi kita makan dengan roti jala ahhhh memang sedap tapi kan serawa saya buat agak termanis sikit...dan hb saya tidak suka manis..so sebelum dia makan saya tambah whipped cream kat dalam piring dia .....untuk kurangkan manis lah. Bila dia tanya kenapa ada macam...omputih makan. Saya cakap nak bagi nampak macam dalam masterchef buat letak apa saja ...asal nampak stylo gitu.... Apapun bila dah makan dia komen gak sebab manis kan ...tu letak cream....tapi masih terasa...laa. eemmm nak buat camana ehhh....nasib baik dia tak ikut slogan iklan panasonic tu...kukus ,panggang,grill...tapi kan kita confuse la...grill dengan panggang tu tak sama ke.



Serawa Durian
Olahan : CitarasaKu

 
5 ulas durian
sedikit air
sedikit garam
1 keping gula melaka
gula- secukup rasa
santan atau susu - saya guna susu sebab santan segar tak ada
daun pandan- di simpul


Panas sedikit air dan masukan buah durian., gula melaka dan gula serta daun pandan.
Renehkan sehingga air gula cair dan agak sedikit masukan sedikit garam dan rasa tahap kemanisannya.
Kemudian masukan susu atau santan. Tunggu sehingga mendidih dan sedikit pekat ..saya tambahkan 1/2 camca tepung gandum yang di bancuh dengan sedikit air. Setelah kuah pekat boleh lah di hidangan.

2 comments:

rahel said...

wah..rajinnya menjala..siap ada serawa durian lagi..mantap dear..

Mamasya said...

Salam k.Noor. serawa durian....sedapnya...tumpang jamu mata...tak dpt mkn durian bila dok jauh.
re; Mee kuning, sy ada jugak buat tak menjadi sbbnya terlama sikit celur.