Thursday, June 14, 2012

Blueberry Crumble Muffin


Selamat tengahari......hehe hari nie mood ceria...pagi pagi dah godek buat muffin lagi pun kita takut buah blueberry kita nanti dah layu sebab beli tiga hari yang lalu. Jadi untuk minum petang nanti saya tak perlu risau dah tersedia.
Lauk tengahari pulak saya ada sambal udang,sup isi ayam,sayur lemak terung panjang dan ikan merah goreng semuanya dah beres tunggu anak kita pulang dari sekolah .
Untuk muffin nie kita terlebih letak telur...dalam resepi hanya 2 biji saja....sesekali melihat salinan resepi ketika mengadun adunan. Setelah masukan 4 biji telur baru cari cermin mata eehhh berapa biji alahai telur yang di pecah ..sebati dalam adunan dah habis laaaa. Tawakal sajalah nak buat camana...kan.

Setelah masak muffin....lega nampak semacam punya gebu ....naik meninggi dalam cawan. Tapi kena belah dahulu baru kita tau texture nya. Alhamdulilah....segebu kek lah...tak nampak macam muffin nasib baik ada crumble kat atas tu nampak bergerutu macam permukaan bulan.
Hehe apapun setelah saya makan sebiji...rasanya sedap tahap kemanisan nya sedang sedang....saya sukalah jika tak manis.


a

Resepi nya salin salin semula di sini tanpa saya ubah apa apa pun memandangkan saya terlupa nak catat sumbernya sebab resepi ini tersimpan agak lama waktu saya masih berkerja dulu. Bila saya tak pasti saya letak kan kosong saja.

Source:  .............
Crumble Topping: 
30gm cold butter
30 gm caster sugar
30 gm flour or cake flour
15 gm ground almond

Cupcakes:
125 gm butter, room temperature
80 gm caster sugar
2 large eggs
1/2 tsp vanilla extract
100 gm self raising flour or 100 gm cake flour +1 tsp baking powder
2 tbsp milk
80 gm fresh blueberries, dust with some flour

For the topping---fresh blueberries

Method:
Make crumble topping:
Combine ingredients in a bowl and mix with fingers until mixture resembles coarse breadcrumbs.
Refrigerate until needed.
Preheat the oven to 180C.
Put paper cases in a muffin pan.

Put butter and sugar in a mixing bowl, beat together until light and fluffy.
Add in vanilla extract then add egg one at a time , combine well.
Add in the flour and milk alternately, fold till well combine.
Add blueberries and mix well.
Spoon the mixture into the paper cases.
Top with few blueberries , then sprinkle crumble topping over.
Bake the cupcakes in the oven for 25-30 minutes, or until risen and firm to touch.
Transfer to a wire rack and let it cool. Serve





5 comments:

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Noor...lama betul akak tak jalan2..ari ni terasa pula nak jumpa kekawan...anything about blueberry akak suka

Chah said...

Kak Noor,

sedap esp tang crumble and tergigit bluberry tu...agaknya sbb telur 4 bijik kot mapin tu makin rupawan parasnya...

CitarasaKu said...

Paty...sekarang nie musim buah blueberry agak murah sikit tu lah kita borong dua pek...sedapkan jika buat sos makan dgn pancake.

Chah>> betul tu Haha muffin kita naik sebumbun.

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Kak... ini memang sedap.. dah kalau ada blue berry pastu tekstur muffin tu cantik dan halus... memang sedap!

blogresipi.com said...

Salam Noor,
Maaf lama betul saya tak sempat menyinggah. Saya pun suka dengan blueberry muffin. Kalau guna buah fresh camni lagi best :)