Friday, June 15, 2012

Brownie senang



Selamat petang kengkawan semua. Hehe tengahari tadi saya memperuntukan sedikit masa membuat Brownie...teringat coklat tapi saya kurang minat dengan Brownie sebab manissss...sangat . Nak makan kek baru saja makan alih alih saya siapkan benda yang saya kurang suka dengan sedikit olahan . Versi saya memang kurang manis...sebab saya telah buang setengah dari kandungan dalam resepi. Confirm tak manis tapi bila makan mestilah sedikit tawar jadi saya letak kan cream yang telah di pukul kaku...haha keras vs kembang dan letak je kat atas tu...tambah sebiji buah cherry segar.  Kenapa ye...ceri segar warna nya sedikit kehitaman berbanding yang ada di kedai bakeri warna merah.  Nampak tak naik Seri kan....



Resepi dalam buku ada kekacang...memandangkan gigi saya baru sembuh saya tak nak letak apa jenis kekacang pun.....hihi bahaya nanti saya kena makan bubur nasi seminggu pulak.

Brownie  senang
Olahan:  CitarasaKu
140 gm tepung serbaguna
25gm serbuk koko
½ tsp baking powder
1/3 tsp garam
110gm butter
200 gm gula
3 biji telur

1.   Panaskan ketuhar
2.   Lapis kan acuan dengan kertas
3.   Satukan tepung,serbuk koko, serbuk baking dan sedikit garam. Ketepikan
4.   Potong coklat kepada kepingan kecil dan cairkan secara double-boiler sehingga cair masukan butter.
5.   Setelah di angkat ..teruskan mengacau coklat dan masukan gula .setelah sejuk masukan telur.
6.   Akhir sekali masukan kedalam adunan tepung.Kacau sebati dan tuangkan kedalam acuan.
7.   Bakar sehingga masak 20-25 min.






4 comments:

Bicara Kak Noor said...

sedapnya nampak brownis ni walaupun hitam tapi tetap menawan dan rasanya pasti hebat nikan..

Qasey Honey said...

aduhhhh sedapnye tgk brownies senagng tu...senang jugak utk mghabiskanye tu...hihi

Shahriah Abdullah Novelis said...

Simple tapi sedaPpppp...:))

HomeKreation said...

Salam Noor cayang. Woooo hitam menyengat... nampak tersangat lah moist!