Friday, April 12, 2013

orange butter cake


Lama juga jari jemari tidak menguli fondant , memang terasa exercise juga lah menguli doh fondant sampai lembut dan elastic..hehe. Dulu pernah buat sampai mixer kita pun semput..sekarang dah bertukar ganti tapi untuk menguli banyak tak boleh guna lah . Setelah jadi doh saya keluarkan dan menguli takut mixer rosak lagi. Tunggu saya beli yang saiz besar macam chef tu baru dapat buat. Untuk kegunaan sendiri nak cuba deko boleh lah.
Hasil kerja saya yang tak seberapa..jadilah untuk saya makan sendiri dari hasil sendiri buat.

Butiran manik yang kurang bulat sebab tidak mengunakan acuan...apapun nie testing bukan untuk saya jual so kira oklah. 
Resepi dari blog ini...  Ling saya copypaste kat bawah untuk rujukan.



Orange butter cake



Ingredients
- 250g unsalter butter (room temp)
- 250g sugar ( I reduced to 230g)
- 250g self raising flour
- 4 medium eggs
- 1 1/2 tsp grated orange zest
- 85ml fresh orange juice

Method :
1. Preheat oven to 170 degree C. Line a 9 x 5 loaf tin (or 23cm round cake tin) with baking paper.
2. Cream butter and sugar 4-5 mins until very pale
3. Beat in egg at time (beating very well in between)**if necessary add a spoon of flour with the last egg to prevent curdle. Beat in orange zest.
4. Add the flour all at once & mix well.
5. Finally slowly mix in orange juice.
And put in the oven  to bake.

2 comments:

ummiaisyah said...

not bad kak Noor...sy suka kaler biru tu...sweet..mcm kaler baju baby boy!

Blogger said...

Did you know you can create short links with Shortest and receive $$$$$ from every click on your shortened links.