Wednesday, April 17, 2013

nasi goreng ikan bilis

Pagi tadi hb bertugas seawal pagi. Kesian kan warung pun tak buka lagi so untuk itu saya harus bangun awal menyediakan nasi goreng lebihan nasi semalam. Awal satu jam ...rasa macam bangun sahur pulak. Selalunya 5.45 baru bangun.mandi dan sediakan sarapan ringkas iaitu roti. Tambahan pula hujan di awal pagi .
Legakan jika dapat sepinggan nasi goreng panas. 
Sebenarnya tak susah manapun sebab pada sebelah malam saya siap potongkan bawang serta sediakan benda benda. Bangun pagi saya perlu mengoreng saja .
Nasi goreng ikan bilis yang ranggup siap ada cili padi ...beberapa saja tapi cukup pedas.
Petua adik ku...jika buat nasi goreng...cili tu tumbuk kasar bersama beberapa ulas bawang putih. Saya selalu ikut tips nie ...nasi goreng rasa best sangat macam kat kedai.

Waktu saya mengemas kini blog ....saya  sudah pun siap dengan agar agar mangga . Baru je siap saya masukan dalam freezer. Kejap lagi boleh makan....sejuk tekak. Hmmmm dua tiga hari nie panas terik tapi bila saya buat agar agar hari pun sejuk...hujan turun dengan lebatnya . Bagus juga lah kelmarin pada waktu gini...badan saya dah macam duduk dalam suana saja sebab jam 11 pagi tiba tiba semua lampu tertutup. Ingatkan suis rosak lalu kita pun cam pandai je...pergi check suis box sebelah tangan siap hphone call hb ...camana nak buat. Setelah check semua suis ok je tak turun pun ...haaaa bermakna lertik terputus laa.
Sabar menanti dalam gelap dan peluh..tiba ada satu lelaki berkulit gelap..memanggil dari luar...saya terkedu dan takut pun ada ...alahai saya seorang di rumah. Call sekali hb....pasu abg cakap jangan layan...jika dia buat sesuatu terus call guard di jalan depan. Nasib baik gak lepas dia panggil ...kita duduk dalam stanby adus memang takut gak ...alhamdulilah dia pun pergi setelah en guard datang meronda. Lega....
Apapun bila berseorangan Hp mesti lah letak dalam apron...senang jika tak tercari cari. Wow celoteh panjang hari ini  jangan letih membaca ye.

3 comments:

JaSSNaNi said...

menu ni wajib kalau bawa anak2 makan kat luar... walaupun pegi kedai nasi beriani.. tetap order nasi goreng anak2 kita tu.. heheheh

Chah said...

Ohhh...sebab tu laaa nasik goreng saya sedap! Sbb tumbuk kasar bwg tu sumer...heeee padahal maleh yg ampun nk angkat alu lesung lama2....
Kak...sungguh mithali kamoo..:)

Haaa kak selain agar2 tu...apa lg ada dlm peties tu...bwkla kluar..boleh saya hadap sekali ngan nasi goreng tu...

Mylesung said...

waaa...suka tengok nasi goreng simple camni...dpt rasakan kesedapannya!