Thursday, April 25, 2013

kacang kuda pedas











































Asalamualaikum, selamat petang. Petang ini petang khamis dan hujan pun mula turun pada ketika ini. Suasana sejuk dan lapar. Jadi saya pun sibuk mencari dalam pantry selongkar apa yang ada kan, Ada satu tin kacang kuda dalam tin. Jadilah untuk saya buat kudapan di hari gerimis ini kan.
Jika guna kacang yang masih kering tu alamatnya sampai malam pun sudah pasti kacang itu masih keras kan. Jadi pada saat saat ini bagus juga juga ada satu tin yang telah di rebus hanya toskan saja airnya dah pun boleh mula memasak. 
Saya hanya perlu siapkan pes cili tapi ada lebihan semalam hasil dari pes nasi goreng ...jadilah kan.

1 tin kacang 
3-4 sudu besar cili pes- saya hanya ada 1 sudu besar saja
daun kari
3 ulas bawang merah - dihiris 
2 ulas bawang putih- di ketuk saja
1 tbs rempah tumis -(halba,jintan manis,biji sawi)
1 kuib ikan bilis - nak letak ikan bilis kecil pun ok je

note: saya tambah serbuk cayenne sebab kekurangan pedas.

Panaskan sedikit minyak dalam pan. Tumiskan bawang, bawang putih dan daun kari sehingga sedikit garing . Masukan rempah campur kacau sebentar dan masukan cili. Kacau sehingga naik bau .
Masukan kacang yang telah di tos kan . Kacau sekejap dan masukan seketul pes ikan bilis . Gorena g sehingga kuah pedas sebati dengan kacang. Perisakan dengan sedikit garam dan seimbangkan dengan sedikit gula. Siap untuk di makan....senangkan dan sedap pulak tu.

Sesuai untuk di bawa piknik hehe.

 Bila saya makan kacang kuda nie kenangan lama pasti datang...saya akan teringat waktu saya kecil lagi ada satu mamak nie dia selalu jual kacang begini yang bakul besar di junjung di atas kepala. Sesiapa yang lalu lalang di kawasan hospital besar Penang waktu itu pasti tahu mamak ini.
Sekarang manalah nak cari mamak junjung bakul rotan besar atas kepala ye...mamak sekarang pun dah moden . Waktu tu kacang nie selalu menjadi pilihan saja jika jumpa saja mamak nie pasti saya akan beli kacang bersama dengan kuih cili bercuka. Kuah nie saya tak pandai nak buat  , adalah pernah saya buat tapi tak jadi so tong sampah saja makan. 


1 comment:

inahar ali said...

wah daapnyer noor..akak selalu beli jek kt mamak gerai depan klinik. homemade punyer sure lg sedapkan!