Tuesday, April 24, 2012

Nasi Tomato



Selamat pagi. Baru sekarang dapat nak update menu semalam. Malam semalam hujan sangat lebat serta guruh dan kilat. Kita rasa takut nak buka wifi dalam suasana begini almaklum kawasan berbukit risikonya tinggi. Jika sekadar hujan biasa ok lah tapi bila dah kilat sabung menyabung naik gerun juga. Kiranya semalam kami masuk tidur seawal jam 10 malam....siap tidur . Awal kan....selalunya waktu kita tidur selepas jam 12 so bagun pagi nie kira terlebih tidurlah pulak. Kita siap membaking apa yang patut di sebabkan terbangun awal jam 4.30 pagi...awal la selalunya kita bangun jam 5.30 am hhaha.
Ok kita nak cerita sikit bab nasi tomato nie...waktu kita kecik dulu bab tumbuk menumbuk guna lesung batu ...mak selalu kerah kita buat. Dalam resepi sebelum nie saya buat ikut resepi orang saja tapi kali ini kita buat ikut citarasa ibu pulak. Memang pelik sikit kan sebab ada jintan manis, jintan putih dan lada hitam.  Tapi hasilnya ...aroma nasi lain sikit dari biasa dan sedikit pedas laa.



Nasi Tomato
Sumber: CitarasaKu
250 gm beras basmati
1 cawan sup tomato
½ cawan susu cair
2 kuntum bunga lawang
4 cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga cengkih
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 sudu kecil  jintan manis  - di tumbuk
1 sudu kecil jintan putih   - di tumbuk
1 sudu kecil lada hitam  - di tumbuk
½ cawan minyak sapi/butter
3 tangkai daun pudina
2 tangkai daun sup- jika suka
2 helai daun pandan
Air mengikut sukatan beras
Garam dan sedikit gula seimbangkan rasa.

Tumiskan minyak dan tumis bawang merah, putih, daun pandan,kulit kayu manis,bunga lawang,bunga cengkih  dan bahan yang di tumbuk tadi.
Masukan beras dan kacau sebentar dan masukan air,susu,sup tomato ,garam dan sedikit gula. Kacau dan biarkan mendidih dan masak. Setelah nasi masak masukan  daun pudina dan hirisan daun sup.

7 comments:

Chah said...

wahhh ada segala jintan bagai...mesti lagi beraroma nih... err...awalnya bangun 5.30..heeeee

rahel said...

Selamat pagi tuan tanah..hehe..sedap nampak nasi tomato itu...gandingkan dg lauk ape?..

Qasey Honey said...

sedapnye tgk nasi tomato tu...lauknye mne yer...nk tumpang mkn ni...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

perghhhh kena dengan dalca tulang....mak aii tak bangun dari kerusi

CitarasaKu said...

chah>> betul tu chan beraroma rempah manis..lain sikit.Pagi nie kita terlebih awal lepas subuh kita buat blueberry crumble pulak.Nanti kita update ye.

rahel >>hehe akak gandingkan dengan ayam kuzi dari resepi che Ct pulak.

Qasey Honey >> lauknya nanti kita update.

Paty>> betul tu Paty jika ada dalca memang ngam alkisah tak cukup barang..ummm kita buat lauk lain.

Chik Mimi said...

noor pestaim tgk rcp nasi tomato letak jintan

CitarasaKu said...

CikMimi >> tulah mak kita masak macam nie dulu dulu entah resepi siapa dia ikut hehe. cubalah rasa dia lain sikit