Monday, February 20, 2012

Menu semalam

Hidangan tengahari semalam . Sayur asparagus goreng udang , buat yang simple saja sebab di gandingkan dengan kari udang kacang panjang, sambal belacan berulam timun dan ikan kerng goreng. Kebetulan semalam Yonyon pulang sekolah pada waktu yang lebih awal dari biasa...maka lajulah dia dengan hb makan nasi.
Selalunya hb jarang makan lunch di rumah sebab kekangan kerja yang tidak menentu.
Selalunya kita masak sedikit saja untuk kami berdua dan pada sebelah petang ,kita prepare makanan lain untuk hb. Hb tak banyak kerenah dalam permakanan but si yonyon yang selalu request itu ini.  Kali nie dia request kuih bangkit yang Along ...Home Kreation buat tempohari. Sebenarnya kita tak berapa berani walaupun nampak senang sebab kuih nie menjadi bila kita makan ianya terus hilang nanti kita buat tak jadi pulak macam tu..



Resepi hari ini saya ambil dari blog En.Mat .Nampak gulai udang ...sungguh mengoda tapi kita guna udang sedang saja hari ini .Hasilnya saya  suka dengan gulai udang versi ini ...sedap .
Untuk resepi nya saya cnp dari blog Che mat tanpa ubah suai apa pun dan sebagai rujukan saya.

GULAI UDANG DENGAN KACANG PANJANG.
Sumber : Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 - 12 tangkai kacang panjang, kerat2, cuci dan toskan
15 ekor udang saiz besar, dibersihkan
2 helai daun kunyit, disiat
200 ml pati santan
800 ml santan cair
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
6 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci kuyit hidup*
2 biji buah keras*
1/2 inci belacan*
2 biji cili merah*
5 biji cili padi*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)

1.Satukan udang, asam gelugor dan bahan kisar halus ke dalam periuk, kacau dan masak hingga udang bertukar warna. Tuang santan cair dan biar mendidih.
2.Masukkan kacang dan daun kunyit. Tuang pati santan dan perasakan dengan garam dan sedikit gula, kacau dan masak dengan api sederhana sambil dikacau selalu.
3.Rasa dan jika ok boleh matikan api, Hidangkan bersama nasi hangat.....((kalau nak letak serai pun bolehh...)




No comments: