Monday, February 20, 2012

Homemake Marmalade

Buah limau mandarin tinggalan Cny yang lalu tinggal sekotal besar...memang tak boleh habis. Buah nampak masih elok lagi sayang nak buang kan . Dok fikir nak buat apa dengan buah nie...semua dah buat dari kek,puding,air yang last nie nak jadikan dia apa . Hhhmm semalam baru nampak dalam blog Belachan
menjadi rujukan .
Menarik kan dapat simpan dan buat bagi jiran.
Senang saja kupas dan buangkan kulit serta bahagian putih tu dan juga biji. Setelah itu blender (pulse) dua tiga tekan saja. Jangan terlalu hancur. Masukan air lemon untuk menstabilkan rasa asid dalam buah dan warna agar nampak ceria .
Tuangkan kedalam periok (saya guna multi cooker) tambahkan gula sebanyak yang anda suka dan secubit garam ....lemak lemak sikit. Kacau sehingga pekat ...siap. Untuk lebih detail klik kat link beliau.

Sarapan pagi dengan berjayanya . Hihi memang sedap sangat sebab buat sendiri kita dapat adjust rasa manisnya ikut kesesuian kita. Apapun syukur buah limau tidak terbuang...jadi makanan dah. Lebihan nya saya simpan dalam beberapa botol kecil yang telah saya strile kan untuk tahan lama.



1 comment:

HomeKreation said...

Noor cayang, mmg good idea buat sendiri. Malang nya kita xda mandarin...huuuu