Sunday, December 30, 2012

green tea chiffon cake

Alhamdulilah tahun 2012 akan berlabuh pergi meninggalkan kita dengan segala peristiwa pahit manis serta kesedihan dengan permergian orang tercinta. 
2013 bakal bertamu di depan kita semuga ianya meniti kemanisan dalam kehidupan seharian sebagaimana manisnya desert kita dan pedasnya sambal tumis harus kita jalani dengan sabar dan tekun. 
Semuga 2012 yang lalu memberikan keberkatan dalam hidup dan terus menuju kedepan dengan hati serta jiwa yang terbuka dalam menimba segala ilmu dunia dan akhirat. Amin.
Apapun kita doa kan semuga kengkawan di sana pun akan menjalani kehidupan yang lebih baik, ceria dan aman di bumi tercinta 2013 bakal menyinar dalam tempoh terdekat.


Ini adalah entri terakhir di tahun 2012 semuga kita bersua lagi insyallah dengan catatan harian dunia masakan yang lebih bergaya hehe. Harapan semuga kita dalam keadaan sihat dan ceria maka dapur kita pun akan ceria dengan makanan yang lazat. Amin. 
Nikmatillah kek chiffon green tea haha. Nak cakap sedap ...kira ok lah sebab ianya menjadi dengan hanya mengunakan 2 butir telur saja. Bersaiz kecil ...comel lote kan cukup cukup potong 6 keping . Kira ok lah untuk kami bertiga seorang dapat makan 2 keping .


Resepi nie saya ambil dari Sini. Resepi asalnya adalah perisa Milo tapi saya tukar kan kepada green tea.


Ingredients
(make one 16cm cake)

1 tablespoon milo powder
20ml hot water
2 egg yolks
20g caster sugar
20ml olive oil
40g self-raising flour

2 egg whites
1/4 teaspoon cream of tartar
50g caster sugar

Method:
  1. Stir milo powder with hot water until dissolved. Let cool. Sieve flour and set aside.
  2. Separate egg yolks/whites and bring to room temperature.
  3. Whisk egg yolks and sugar in a mixing bowl until sugar just dissolved. Add in milo mixture and oil. Whisk till combined. Sieve over the flour and fold gently with a spatula until flour is fully incorporated into the batter.
  4. In a clean, dry mixing bowl, whisk egg whites and cream of tartar with an electric mixer until mixture becomes frothy and foamy. Add in the sugar in 3 separate additions while beating at high speed till stiff peaks form.
  5. Add the egg white foam into the egg yolk batter in 3 separate additions, each time folding gently with a spatula until just blended.
  6. Pour batter into a 16cm (6 inch) tube pan (do not grease the pan). Bake in pre-heated oven at 170 degC for 25 ~ 30mins or until the cake surface turns golden brown, and a skewer inserted into the centre comes out clean.
  7. Remove from the oven and invert the pan immediately. Let cool completely before unmould.
Recipe source: adapted from Chiffon Cake is Done by Kevin Chai



1 comment:

Gee® said...

Selamat Tahun Baru 2013 Noor...