Sunday, December 16, 2012

coconut currant cookies

Selamat beristirehat di hujung minggu. Saya tidak kemana mana jadi saya menghabiskan hujung minggu dengan membuat sedikit cookies sai kudapan di petang hari. Sebagai mngantikan biskut kering yang ada di pasaran biskut ini memang best ....celup dalam air teh memang ngam. Pastu masuk mulut terus hancur haha nak tahu kena lah cuba di dapur sendiri ye....
Gambar saya ambil agak kurang fokus sebab saya malas nak tukar lens yang lain ....bila guna lens nie saya kena ambil dari sisi yang agak jauh jadi tak dapat lah saya fokus biskut nie secara direct gitu...janji ada gambar cukuplah kan. Lagi pun saya bukan pro hehe sekadar hobi saja.

Satu adunan untuk ini dapat lebih kurang 35 keping saja dan bersaiz comel. Biskut hendaklah di bakar sehingga keperangan untuk mendapatkan tektur yang ranggup. Dan juga saya tidak menambahkan gula ising dalam adunan saya sebab saya kurang gemar kepada biskut yang sangat manis. Dengan adunan ini biskut yang terhasil sudah cukup tahap kemanisan nya.


Coconut currant cookies

Sumber : Wendyywy



125gm butter

125m cake flour

25gm corn starch

25gm dessicated coconut

40gm icing sugar  - saya tidak letak ini

½ tsp baking powder

40gm currants

1 egg

60gm sugar
1 tsp salt - nie saya tambah



Fall flat method

1. Preheat oven to 160(fan)/180C

2. Melt butter and let it cool down.

3. Mix cake flour, corn starch, coconut, icing sugar, and baking powder together. Then mix in currants.

4. Beat egg with sugar on high speed for 5 minutes.

5. Mix flour mixture with melted butter.

6. Pour in 1/3 of beaten egg into (5) and combine well.

7. Pour in another 1/3 and combine and lastly repeat with balance of eggs.

8. With 2 small spoon, take 1 tsp of the dough and form balls and put onto baking tray.

9. Bake for 14 minutes or until golden.
10. Cool on wire rack and keep air tight.



P/s  Adunan hendaklah di rehatkan sebentar sebelum di bentuk  
anggaran 10-15 minit .
Jika terus bakar biskut akan kembang dan leper dan tidak mendapat bentuk yang di ingini.  

No comments: