Tuesday, July 24, 2012

Puding kentang biskut



Hidangan pemanis mulut semalam kita buat puding kentang biskut untuk iftar hari ketiga. Tekak pun sakit akibat serangan virus selsema,badan terasa sangat lemah. Pagi ini syukur Alhamdulilah terasa sihat sikit. Waktu berbuka semalam kita hanya menjamah mee goreng yang di beli bungkus dari pasar ramdahan. nasi pula tak tersentuh langsung sebab selera kurang. 
Menu semalam kita masak ikan cencaru bersambal  serta kari ikan dan sayur buncis saja. Hari ini kita plan nak makan nasi putih with sambal belancan yang kick saja, ikan bawal sweet n sour dan sayur kobis saja. Hehe ini perancangan awal pagi laaa...memandang kan cuaca pagi ini mendung dan hujan sekejap sekejap setakat ini.


Puding kentang biskut ini saya ambil dari Hesti . Puding ini lebih kurang sama dengan puding kentang yang selalu kita buat cuma beza nya dari tambahan biskut dan agar agar. Saya ubahsuai sedikit mengikut bahan yang ada di dapur saya. Untuk melihat resepi asal sila lah ke Blog Hesti .


Puding kentang biskut
Sumber: Hesti
Olahan: CitarasaKu

Bahan puding kentang :
- 200 gr kentang kukus (blender)
- 200 gr gula pasir
- 1 telur utuh + 2 kuning telur
- 1 1/2 sdm margarin (dicairkan)
- 150 ml susu kental manis dicampurkan dgn 150 ml air
- 25 gr tpg gandum
- 25 gr tepung kastad
- 1/2 sdt vanili

Bahan puding  (campur rata, masak sampai mendidih):

- 200 gr gula pasir
- 1 bks agar-agar putih
- 1/2 sdt vanili-
- 750 ml susu cair

Pelengkap :
- biskuit marie secukupnya

Cara membuat :

Puding kentang : di pukul telur, gula dan vanili sampai kembang  dan putih. Perlahankan kelajuan dan masukan: kentang, larutan susu, dan margarin. Sebatikan.
Tambahkan tepung gandum dan kastad dan sebatikan lagi.
Tuang di loyang bulat diameter 22 cm atau loyang kotak 20x20x7cm yang dioles margarine.
Kukus selama kurang lebih 30 menit. Angkat. Aturkan marie (yang terlebih dulu dicelup dalam susu cair sebentar) di permukaan puding kentang.
Tuang larutan agar-agar secara perlahan agar biskut tidak naik keatas. Dan sejukan sebelum di potong.

Nota: setelah pudding kentang di kukus saya lapiskan biskut dan masukan kedalam petisejuk sebelum saya tuangkan lapisan agar agar…( supaya lapisan roti tak naik keatas )



3 comments:

inahar ali said...

salam ramadhan serta selamat berpuasa wat noor sekeluarga ye!

ibundo said...

satu idea yang bagus. Selamat beribadah dalam bulan yang mulia ini.

ijayuji said...

Salam ramadhan buat akak sekeluarga n terima kasih dgn kunjungannya :-) kita sampai dah lupa dah sapa kakak sapa adik hihihi.... maaf zahir batin