Monday, July 9, 2012

Rosemarry Grilled Prawn


Selamat petang...dalam suasana hujan gerimis sejuk keadaannya. Semuga ceria di petang petang gini ye.
Ini menu semalam yang di makan bersama nasi. Hari ini kita maka simple saja nasi putih dengan ikan rambai masak asam...kena lah dengan hari yang sejuk begini. Tambah pula ada sambal belacan di cicah dengan ulam timun memang ngam. Hari ini saya tak sempat ambil gambar sebab perut terasa lapar ...selepas siap memasak kita terus makan maka tak ada lah sessi gambar..hehe.


Udang lebihan dari buat nasi jadi kita jadikan panggang begini dan style orang melayu kan..cicah dengan air asam cili melaka memang bestlah. Jika tidak di cicah dengan air asam pon ok juga sebab udang  bila di perap dengan daun herba rosemarry nie terasa kepedasan.  Apapun saya suka menu ini sebab senang dan ringkas nak buat. Ok resepi nya saya ambil dari SINI. Tapi dalam Afc channel pun dah tunjuk Barefoot Contessa. Saya telah ubah dengan kesesuaian di dapur dengan apa yang ada dan saya cucuk kan pada batang lidi.

Rosemary grilled prawn
Olahan : CitarasaKu

1/2 cawan air lemon
3 tablespoons olive oil
1 tablespoon minced fresh rosemary
1 tablespoon minced fresh flat leaf (Italian) parsley- saya ganti dengan chives
1/4 teaspoon salt
1/4 teaspoon pepper

Masukan perahan lemon,minyak rosemarry,garam dan serbuk lada. Sebatikan .Simpan 2 camca besar dari bancuhan ini dan selebihnya untuk di buat perapan.
Perap udang selama 30 min sebelum udang di cucuk pada lidi dan di grill atas pan atau oven selama 10-12 min. Setelah masak titiskan lebihan perapan tadi keatas udang...nampak fresh laa..
.

No comments: