Tuesday, August 9, 2011

Lompat tikam sagu

Teringin rasanya nak menikmati makanan yang sejuk tekak, Dalam berjalan jalan di blog kengkawan lain nampak ramai dah pun mencuba resepi ini ...saya pun nak rasa juga. Lihat rumah alongros cantik,Kak Norsha pun cantik rumah Juwita pun cantik . Ini lah hasil dari rumah saya yang tak berapa cantik ini tapi sedap dan sedap saya suka sangat. Terima kasih pada semua bloggers masakan .


Gambar kat bawah sebelum di siram air gula dan santan.
Resepinya saya copypaste saja dari blog JUWITA.
Pembetulan....resepi di bawah ini dari blog Noorsha.

RESEPI LOMPAT TIKAM SAGU
Resepi Asal : AlongRoz
Sumber : Kak Ummi @ Home Sweet Home

BAHAN-BAHAN: (loyang 9 x 12 in)
+/- 400g Sagu
Pewarna Merah 

Lapisan Atas:
160 g Tepung Beras
200 ml Santan Pekat
800ml Air
1 sb Pes Pandan
1 st Air Kapur
1/2 st Garam 

Kuah Santan:
200ml Santan Pekat
250ml Susu Segar
1/4 tsp Garam 

 Air Gula Merah:
5 sudu besar gula merah 
3 sudu besar Gula
Daun Pandan 

CARA-CARA:
Rendam sagu dgn air & pewarna merah sehingga kembang lebih kurang 10 min.
Letakkan ke dlm bekas casserole @bekas yang diingini & masukkan air secukup nya sehingga sagu terendam.
Kukus 20 min.
Campurkan kesemua bahan-bahan lapisan atas sehingga sebati. Kacau atas api perlahan sehingga pekat sedikit. Tuangkan ke atas lapisan sagu dan kukus 20 minit/bahagian atas masak elok.
Sejukkan di suhu bilik dan kemudian dlm peti sejuk. Potong dan letak di dalam mangkuk-mangkuk kecil sebelum dituang kuahnya.
Untuk Kuah Santan - Masak santan, susu & garam sehingga mendidih (jgn menggelegak). Sejukkan.
Untuk Air Gula Merah - Masak gula merah, gula putih, sedikit air (biar nnt agak pekat) dan daun pandan hingga mendidih dan gula larut. Sejukkan.
Hidangkan lompat tikam sagu bersama kedua-dua kuah tersebut



2 comments:

Juwita Jamaludin said...

salam noor.. saya rasa salah mention kot, bukan copypaste dari blog saya tu mesti dari blog sha ni.. ita tak pernah buat lagi sagu ni , kak azlita rasanya yang pernah buat..:) takpe2 nanti betulkan balik ye cantik dah tu..:)rasa tentu sedap

Ayam said...

Juwita,
Maaf ye , saya pun tak ingat dah dari blog siapa yang saya copy nie nanti saya trace kembali. Terima kasih.