Wednesday, August 15, 2012

Korean Seasoned Fried Chicken


Selamat pagi ....Alhamdulilah tinggal beberapa hari lagi saja Ramadhan bakal meninggalkan kita dan Shawal akan menjelma. Persiapan ala kadar saja setiap tahun begini sebab saya selalunya tidak kemana mana dalam seminggu raya di sebabkan Hb , bertugas dan dalam musim perayaan memang tiada cuti malah permintaan untuk bercuti di bekukan.  Biasalah kita telah terbiasa dalam situasi begini sejak berkahwin dengan Hb maka berkahwinlah juga dengan kerjaya beliau.
Apapun selepas seminggu dua baru lah dapat kunjung berkunjung nak buat camana kan...jadi kita banyak menghabiskan masa menonton tv. layan tetamu yang bertandang dan berlepak kat rumah mak kita. Lagipun kita sudah tidak punya mertua yang tinggal hanya adik dan kakak hb saja .

Berbalik pada menu kita hehe nie menu semalam ...terkenan dengan cerita korea channel 393 yang kita duk layan mata nonton sampaikan terliur melihat hidangan mereka dan bila dah terjumpa satu resepi yang menarik biasa lah kan ...kita kena buat testing dulu. Resepi asal ada guna bijan ...alahai time kita nak guna bijan cari serta geledah dalam laci entah kemana letaknya...tak jumpa so tak ada lah bijan untuk taburan emmmm .
The verdict untuk resepi ini....ayam nie sedap jika di hidangkan panas panas jika kita nak makan baru kita lumurkan dengan sos nya.  Jika kita letak awal awal nanti kerangupan ayam berserta salutan tu dah tak ranggup jadi liat gitu. 
Sebagai panduan saya telah pecahkan telur dan lumurkan pada kepingan ayam yang telah di perap dan salutkan dengan tepung...cara begini menampakan hasil sebab bila saya ikut resepi ...tepung tidak melekat pada ayam . Hehe cubalah dan feed-back kat saya bagaimana percubaan andal pulak sebab manatau lebih baik hasilnya dari style ini.

Source:
Source: Maangchi via Cooking Gallery

Ingredients:
Fried Chicken:
6 pieces (3 lbs) chicken fillet (you can use chicken wings or whole chicken as well), cut into chunks
1 tablespoon black pepper
1 teaspoon salt
1/2 cup potato starch powder
1/4 cup all-purpose flour
1/4 cup glutinous flour
1 teaspoon baking soda
1 egg
Oil for frying the chicken
Toasted sesame seeds for garnish

Sauce:
6 cloves garlic, minced
1/3 cup ketchup
1/2 cup hot pepper paste (use 1/4 cup if you dislike spicy)
4 tablespoons sugar
1 tablespoon apple vinegar
1 tablespoon olive oil

Preparation:
For The Fried Chicken:
Season the chicken chunks with salt and pepper. Mix well with your hands.
Add all dry ingredients: tapioca flour, glutinous flour, all-purpose flour and baking soda, plus the egg.
Mix everything well. When you notice that it's too dry, add some drops of water, just to make sure that the chicken chunks are well coated.
Fry the chicken over high heat until brown and crisp, about 10 minutes.

For The Sauce and Serving:
Heat olive oil in a pan and add the minced garlic. Stir fry until fragrant for about 30 seconds under medium heat. Add tomato ketchup, hot pepper sauce, sugar and apple vinegar. Cook until thoroughly mix, for about 1 minute. Toss in the fried chicken until well coated. Sprinkle the chicken with toasted sesame seeds. Serve it with lettuce and warm rice.


No comments: