Sunday, August 26, 2012

ikan kembung bersambal


Menu tenghari tadi ikan kembung bersambal dimakan dengan nasi putih . Emmmm sukanya hati kena pulak waktu makan tu nasi panas panas. Aisee lepas nie berat badan naik lagi laaaa.
Hari ini kita masak biasa biasa saja lagipun anak kita dah mula bersekolah tadi. 
Menu ringkas di tambah pula dengan kuah asam pedas belimbing dan sayur kacang panjang goreng bilis .

Resepi untuk ikan begini main agak agak saja.  Bahan utama ikan mesti yang segar baru sedap . Saya gorengkan ikan sebab saya nak garing dan ranggup sementara sambal pun saya goreng sehingga hilang bau cabai. Kemudian di satukan dan di balut dengan daun kunyit sebelum di letakan di atas kertas foil sebelum di grill sekali lagi dalam oven sekadar sebatikan ikan dengan sambal dan haruman dari daun kunyit. ( nie kira cheating lah ) 
Penyediaan sebenarnya adalah perapkan ikan dengan sambal dan di bakar begitu saja dengan beralaskan daun pisang. Hehe mana nak cari daun pisang kan so saya modify ikut suka hati tapi hasilnya hehe tidak menghampakan ..jadilah.



3 comments:

rahel said...

Salam...
sedap2 lauk kat sini..teringin nak join makan2..

CitarasaKu said...

Rahel>>> hehe mai la join sekali ...lama rahel tak update blog , mesti sibuk di waktu raya kan.

CitarasaKu said...

Rahel>>> hehe mai la join sekali ...lama rahel tak update blog , mesti sibuk di waktu raya kan.