Tuesday, October 18, 2011

salmon grill bersos lemon


Ikan salmon menjadi salah satu menu sampingan di samping kari daging serta sup sayur sawi. hari ini. Cukuplah untuk kami bertiga . Saya belum berani cuba nak buat kari dengan ikan salmon ini sebab selesa dengan masakan bergoreng dan grill saja. Kekadang memang pasang niat nak masak kari tapi last minit selalu cancel tapi ahli rumah tak makan.  Hihi tunggu hari rajin sikit kot. Waktu mengupdate blog hujan kat luar dengan lebatnya...takut pula internet putus.....kejap lagi.  Maklumlah nama saja tinggal di kawasan boleh di katakan membangun pesat di SP namun akibat selalu kecurian kabel ...pemaju perumahan tidak menyediakan point untuk telekom memasang kabel intra di situ. Akibatnya kami sebagai penduduk di sini kebanyakan memakai talian talipon wireless frequency dan internet pun wireless gelombang radio.
Bila hujan lebat faham faham sajalah. Talipon yang ada sekarang pun bila bercakap suara kedegaraan terputus putus. Walaupun ada Hp tapi talian rumah merupakan satu kesenangan untuk membuat pangilan tempatan dan negeri tanpa had.dengan bayar lebih rm10 saja.. Jika guna hp berjam jam ....kering lah badan.
Celoteh panjang hari ini...haha....
Saya masak ikan ini stail saya...pakai agak agak saja.

2-3 keping isi ikan
1 tsp serbuk paprika
1 tsp rosemarry kering
2 tsp butter
garam dan lada hitam secukupnya
serbuk roti.

Ikan di perap dengan serbuk paprika,rosemarry ,garam dan lada . Kemudian di salut pula dengan sedikit serbuk roti agar crispy.
Ikan kemudiannya di goreng dengan sedikit butter . Angkat dan masuk kan kedalam grill dan panggang hingga warna keperangan hingga masak.

Sos lemon
2 tbs butter
1/2 biji perahan lemon
sedikit garam dan lada.
1 biji bawang kuning- di hiris.

Panaskan butter ,masukan hirisan bawang biarkan sedikit layu. Tuangkan air lemon dan perisakan dengan garam dan lada secukup rasa.  Curahkan pada ikan yang telah di grill ketika hendak makan. ...

Note: Jika tak mahu grill pun ok sekadar goreng sehingga masak pun sedap juga.



No comments: