Thursday, January 10, 2013

Soufflépancake

Kebiasaan pancake yang pernah kita buat jenis biasa saja. Tapi kali ini terpanggil untuk membuat pancake jenis naik kembang dan penuh dengan angin...sponge kan. Idea nie dapat waktu kita tonton channel Afc adalah satu chef nie berjalan jalan makan sekitar kota london dan dia ternampak pancake jenis gebu nie. 
Apalagi setelah nonton tu memang terasa lah nak makan sebab nampak lain sikit dari selalu.
Masuk dalam goggle maka terdapat berbagai jenis tapi bila di semak semula lebih kurang sama.
Apalagi awal pagi hari kita dah mula mengodek di dapur ...hhmmm memang berbaloi sedap.
Nak rasa kena lah cuba ...mesti terpikat. Saya hanya letak pisang saja...jika nak masam manis ada buah peach ,raspberry ,strawberry atau blueberry lagi lah cantik di mata dan sedap di makan. Pisang pun pisang lah sebab nie saja yang ada dalam peti .

Resepinya ...dari blog asal di Sini .

Pancake Soufflépancake

    2 egg yolks
    1/2 cup heavy cream
    1/4 cup flour
    pinch of salt
    1/4 teaspoon yeast
    1/4 teaspoon baking powder
    2 tablespoons melted butter
    1 tablespoon vanilla extract
    2 tablespoons sugar
    3 egg whites  - saya guna dua saja
    Fruit or other add in, if desired

Preheat broiler.

Beat egg yolks and cream.  Add in flour, salt and yeast and baking powder.  Stir easily, allow to sit for a moment.  Stir in vanilla and butter.

In a separate mixing bowl, whip egg whites and sugar to soft peaks.  Fold egg whites into the batter, being careful not to deflate.

Heat heavy pan with heatproof handle over medium heat.  Spray with cooking spray.  Pour batter in to hot pan.  Allow to cook for 3-5 minutes, or until bubbly around the edges.  Add fruit, if desired.  remove pan from heat and place under broiler until nice and browned.  Watch it closely.  Once browned, reduce oven heat to 350 and leave in oven until pancake appears done, about 5 minutes.
 

 Nota:...cara saya setelah pancake masak pada bahagian bawah saya alihkan pancake ke dalam tray dan bakar sebab pan saya tak muat dalam oven. Bakar agak agak cantik warna di atas dan keluarkan.

No comments: