Sunday, January 6, 2013

chicken soup with ciabatta

As salam di petang minggu . Hari ini saya "home alone" sebab anak dah mula bersekolah dan Hb keluar berkerja. Memang boring kan habis lepak depan tv setelah membuat semua tugasan harian.
Minggu ini abah saya menghabiskan masa di rumah nya Sbg.Jaya...lepas nie abah akan bertandang ke sini pula setelah tinggal di rumah adik lelaki saya selama sebulan.  Kami tak ada giliran ..sebab semua terpulang kepada abah...dia boleh pilih di mana dia hendak tinggal...senang macam nie, tiada paksaan .
Semalam gigi saya yang di kawasan belakang tu terpatah ketika saya makan ayam crispy....susulan dari itu saya kena lah membuat sesuatu yang lembut untuk di makan. 
Bila saya makan macam nie ...teringat lah kat abah saya sebab dia sangat gemar makanan barat jenis begini. Senangkan nak buat pun tak susah. Tapi hari ini saya tak buat roti....roti saya beli dari bakery tesco saja.
Potong secara menyerong dan renjiskan dengan olive dan panggang sebentar. 
Roti akan menjadi ranggup dan kemudian saya cicahkan dengan soup....Yummy.
Ok nie cara saya sediakan chicken soup.

3 hirisan daging ayam- di cincang halus
3 cwn susu ( saya guna susu HL )
2 tbs tepung gandum
2 ulas bawang putih - di cincang halus
serbuk lada hitam - agak agak pedas
garam
sedikit gula- nie agak agak ye...tak mau manis utk seimbang rasa (tak letak pun ok)
daun thyme
oreganno flake
sedikit cream dan butter

panas kan butter ...masukan cincangan ayam dan bawang putih. Goreng sehingga daging ayam nampak bertukar warna. Tutup api.
Masak kan susu di dalam periuk sebentar dan masukan cincangan ayam yang telah di goreng. Biarkan mendidih, perlahankan api dan masukan tepung. Kacau sehingga tidak berketul. Perisakan dan masukan cream dan tutup api. Siap di hidangkan bersama roti kesukaan .


No comments: