Sunday, January 6, 2013

seafood pizza

Agak lama juga lah tak buat pizza sendiri tiba tiba teringat pula nak makan, Hehe sebab seminggu yang lalu kita makan pizza di Pizzahut.....enak sangat. Masa keluar panas panas dengan perut yang kosong sekejap saja habis sebiji kena order lagi sebiji . Bayangkan kami bertiga saja...adalah side order ayam new orleans style pun sedap juga. 
Tapi petang semalam versi rumah pulak kita pakai agak agak saja sebab base pizza doh tu sama sama kan saya cuma tambah daun thyme dalam adonan . 
Saya tak letak sos tomato sebaliknya saya buat sos putih saja.....didalam sos saya masukan udang segar yang telah di buang kulit. Hasilnya pun sedap dan boleh buat lagi. 
Jika makanan laut memang ngam dengan sos putih yang di tambah dengan serbuk lada. Taburan di atas sos saya letakan crab stick selain udang.



Pizza



Pizza base 



    2 cawan tepung gandum

    2 sudu kecil yis segera mauripan

    2 sudu besar susu tepung

    160 ml air suam

    1 sudu besar gula halus

    1/2 sudu kecil garam

    1/2 sudu besar bread softener (pelembut doh)

    1 sudu besar olive oil  



Cara-cara :



 Rendam yis bersama air suam selama 10 minit. (Yis yang baik akan mengeluarkan buih)

Sementara  tunggu berbuih saya masukan kan kesemua bahan kering kedalam  mesin.

Setelah yis Nampak berbuih masukan ke dalam tepung dan juga minyak olive .

Tekan menu doh .

 Keluarkan doh dari bekasnya. Tumbuk-tumbukkan sedikit untuk keluarkan angin.

Biarkan dh rehat sebentar dan kemudian di canai atau di tekan kan saja pada try atau pan . Ratakan doh sehingga padat.

Cucuk permukaan doh dengan garpu dan sapukan dengan minyak zaitun di tepi-tepi doh dengan berus pastri(supaya ia akan kelihatan cantik dan berkilat setelah masak). Biarkan ia rehat selama lebih kurang 10 minit.

 Bakar doh selama 7-10 minit. Kemudian keluarkan dari oven.

Akhir sekali ratakan dengan sos putih atau pun sos tomato, mayonis dan bahan-bahan topping yang lain.  Taburkan keju mozzarella secukupnya.

 Bakar selama 20 minit atau hingga keperangan. ( setelah keluar oven saya percik kan dengan minyak olive untuk naik seri ..haha)

No comments: