Saturday, May 19, 2012

Roti Naik Pahang


Roti yang di buat semalam untuk sarapan pagi. Hb suka sangat roti kosong begini pada waktu pagi. Tapi Si Yonyon kurang gemar sarapan roti biasa. Paling tidak mesti kena tambah hirisan burger atau hotdog maupun telur baru dia makan. Saya tak kisah sangat makan yang mana ada saja ataupun paling malas makan maggi pun cukup asal kan perut tak kosong. Adakala segelas air susu nestum pun kira ok.

Berbalik pada kisah roti nie saya pun tak pasti darimana dapat nama Pahang tu. Hehe mungkin empunya resepi ini berasal dari sana kot. Roti naik nie memang best sangat sebab ianya beg. Hitu gebu dan naik dengan tingginya. H.ati saya pun merasa gembira melihat hasilnya
Bila jadi cantik dan gebu begini teringat juga pada Abah di Sbg,Jaya. Abah memang suka makan roti begini. Insyallah nanti bila bertandang melawat Abah hehe nak buat untuk dia beberapa biji roti begini. Mesti dia suka hati dapat roti.

Rasanya ramai dah pun mencuba resepi ini tapi saya nak letak juga resepi nie untuk tatapan saya di masa akan datang.
Minta maaf resepi nie dah berada dalam simpanan agak lama maka saya dah lupa dari mana asalnya jadi saya kosongkan bahagian sumber tu ye...tak pasti dari siapa .

Roti Naik Pahang -
Resipi dari Tok Mak
Sumber :..........

1 BIJI TELUR.
2 SUDU BESAR SUSU PEKAT MANIS.
3/4CWN GULA.
2 SUDU KECIL IBU ROTI@MAURIPAN .
2 SUDU BESAR MARJERIN.
1 SUDU KECIL SORTENING.
500 GM TEPUNG ROTI / GANDUM PUN BOLEH
300 ML AIR ..AIR NI DH DI CAMPUR SEKALI TELUR N SUSU MANIS JADI 300 ML AIR.
1 SUDU BESAR SUSU TEPUNG SEBARANG JER


Bread Maker..
Masukkan semua bahan2 kecuali marjerin dan shortening tu..
Dlm 5 minit masukkan majerin dan shortening tu dan biarkan laa BM tu buat kerjanya... dah ting... keluarkan dan Bahagi doh pada 30 gm dan bulat2kan atau ikut laa nak buat macam mana pun..




2 comments:

Chik Mimi said...

ghajennya noor rcp ni mmg femes kat fbkan

CitarasaKu said...

chik Mimi>> hehe betul tu tapi kita lewat buat tak mampu nak ikut sbb list panjang sangat.