Monday, May 21, 2012

Bendi goreng telur


Sayur bendi menjadi kegemaran saya dan Hb. Tapi tidak buat Yonyon. Haha nak buat camana kan bila dia sorang saja tak suka bukan sayur nie saja yang dia tak suka hampir kesemua. Sayur sangat baik untuk kulit dan kesihatan tapi masih tidak hendak makan. Waktu dia masih baby dulu kita letak apa pun dia makan hehe tapi time tu kita blender dan dia tak tau pun apa yang di jadikan ramuan dalam nasi dan hampir kesemua lauk. Sekarang memang berbeza susahnya nak bagi dia makan sayur.

Bendi goreng telur
Olahan: CitarasaKu

Bahan bahan:
1 pkt bendi ( beli kat Tesco)
2 biji telur – di pukul sikit
1 keping asam gelugor
Secubit garam / gula
2 ulas bawang merah- di hiris nipis
1 biji bawang besar – dipotong bulat
2 ulas bawang putih
1 biji lada merah

CARA MEMBUATNYA ;-)

Bendi di  potong mnyerong sikit. Panaskan minyak goreng telur yang telah di pukul. Setelah agak masak angkat dan ketepikan. Masukan hirisan bawang merah goreng sehingga wangi dan masukan bawang putih. Kemudian masukan bendi  dan asam gelugor, setelah agak layu masukan telur yang telah di goreng di ikuti dengan bawang besar dan lada merah. Perisakan dengan garam dan sedikit gula. Siap.






4 comments:

Qasey Honey said...

nmpk sedap...bleh cuba juga nti ni..

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam.. wahh bendir memang sayur fav sha.. all the time.. kecur sudahnya ni....:))

rahel said...

Rahel suka celur bendi..pastu cicah sambal belacan..perghhh...

CitarasaKu said...

Qasey>> hehe tak jemu kan dan sedap

Shahriah>> awak suka masak apa dgn bendi ye...

Rahel>> betul tu haha nanti makan nasi bertambah