Wednesday, January 11, 2012

Sotong goreng kunyit


Bila dah hari hari masak kepala pun pening sampai menu pun asyik ulang yang sama. Kekadang memang jemu jika kena masak lauk yang sama dalam seminggu. Tapi inilah request si Yonyon dok selalu tanya bila nak masak sotong goreng kunyit. Yelah kelmarin pun menu seakan akan sama ...tak tau jemulah budak nie. Apapun masak saja lah lagipun kunyit hidup kita dah beli stok rasanya cukup dua minggu jika tak rosak. Hmmm esuk dia nak suruh masak apalah pulak. Apapun selain dari ini kita masak sup oxtail ( saya tak suka makan nie) tapi kita masak sajalah.
Sotong nie goreng kunyit tapi berempah lain sedikit dari selalu. Pedas Hmmm bila dia makan cepat cepat cari air pastu sambung makan lagi.

Resepi olahan sendiri

1 biji cili merah
6 biji cili padi merah
1 biji bawang putihbiji bawang besar1 biji
3 ulas bawang merah
1 sudu teh jintan manis
1 inci kunyit
Semua bahan di atas- di tumbuk halus.

500gm sotong- di rebus sebentar dan tapiskan airnya.
                        sotong di gaul dengan sedikit garam dan kunyit  dan goreng sebentar dan d
1 biji bawang besar- di hiris
1 tbs sos tiram
1 biji tomato- di potong kiub
sedikit daun sup
garam secukup rasa.

Panaskan sedikit minyak...goreng bahan yang di tumbuk sehingga naik wangi dan masukan air rebusan sotong. Renih sebentar , masukan sos tiram dan tomato. Biar agak kuih sedikit pekat masukan sotong bersama hirisan bawang . Goreng sebentar saja, perisakan dengan garam.. Taburkan daun sup dan tutup api. Sedia di hidang.


1 comment:

anymz said...

sotong masak apa pun sedap..:) kan?
terimakaseh singgah ke mykitchen...