Wednesday, October 30, 2013

rustic tart


Assalamualaikum baru arinie dapat magemaskin blog masakan. Tart ini di buat dua hari lalu. Kelmarin pada sebelah petang agak padat jadual ...membataskan untuk berada di depan pc.
Ahamdulilah hari ini kerja dan beres cuma tinggal nak masak lauk untuk lunch saja. Begini lah jadual harianku sekarang .


Tart sebegini bukanlah satu kesukaan saya , saya lebih gemar kepada jenis savoury tapi memandangkan ada lebihan buah ya bng harus saya habiskan saya bng  yauat dalam portion sedikit dan dapatlah menjamu kawan saya yang datang ke rumah.
Saya mengunakan resepi pastry ranggup dan tersangat ranggup walaupun di biar lama . Manakala cream kastart pula dari berlainan blog dan di gabungkan menjadi satu yang sedap juga.
Saya makan seketul saja walaupun cream custart saya sudah di kurangkan kandungan gula. Saya kurang gemar dengan manis manis tapi sangat suka dengan makanan pedas pedas ...kontra kan.

Untuk resepi cream pastry saya copypaste di sini...sangat sedap

Pastry Cream

What do we need:

1 cup milk
1 vanilla bean or 1 tsp vanilla extract

1/4 cup sugar
2 egg yolks
2 tbsp plain flour
1 pinch salt

1 tbsp unsalted butter

How do we do it:

Split the vanilla bean in half lengthwise and scrape the seeds out. Add the scraped vanilla pod and the seeds into the milk. Bring the milk to a boil and remove from heat.

Beat the egg yolks, sugar, salt and flour together. While whisking constantly, pour in half of the hot milk in a slow steady stream into the egg mixture. This is to prevent the eggs from curdling. Add the egg mixture to the remaining hot milk. Cook over low medium heat while whisking constantly until mixture boils and thickens. Reduce the heat to low and whisk for 2 another 2 minutes. Remove from heat. Stir in butter. If using vanilla extract, also stir in.

Resepi kulit tart ini dari blog  En.Mat

Bahan Tart
150 gram tepung halus atau tepung gandum 
25 gram gula aising, diayak
70 gram mentega sejuk, didadu kecil
1 biji telur, dipukul sedikit
1/2 camca teh esen vanilla

Penyediaan Tart

Gaul tepung, gula aising dan mentega sejuk hingga menjadi teksture seakan2 serbuk roti, guna hujung jari saja. Tuang esen vanilla dan masukkan telur sedikit demi sedikit dan digaul hingga menjadi doh. Rehatkan sekejap. Sediakan acuan tart, ambil doh tadi sebesar duti 20 sen dan tekan dalam acuan tat dan bentukkan mengikut acuan tadi dan kemaskan. Buat hingga siap, cucuk sikit degan garfu pada dasar doh dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 25 minit. Biar sejuk sebentar dan keluarkan dari acuan. Sejukkan atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara untuk kegunaan kemudian. 


No comments: