Sunday, December 1, 2013

Bahulu kukus

 Hidangan petang semalam yang senang di sediakan.  Terpandang dalam Fb resepi kiriman seseorang di group hidangan sedap jika tidak silap saya nampak menarik juga . Tapi dia buat dalam warna coklat saya pula kehabisan coklat paste maka saya kukuskan tanpa sebarang perwarna. Tapi bila kukus dan keluar jadi warna sedikit kelabu hijau,,,jadilah tu .  
Saya mengunakan acuan bahulu yang saya sapukan dengan sedikit minyak supaya tidak melekat dan senang di cungkil setelah masak .
Jika abah saya ada di rumah semalam pasti dia suka makan rasanya pun tidak manis . Anak saya pula berulang ulang makan cakap sedap ...lapar sangat lah time cuti sekolah duduk depan pc main games ,ps perut pun cepat nak di isi penuh.


Resepi Bahulu kukus
Oleh: Zaitong Syed Ahmed

Bahan-bahan

250 gm tpg gandum 
4 biji telur
200 gm gula halus
1 sdt esen vanilla
1sdt overlet
150 ml santan
sedikit pewarna kuning

.
CARA MEMBUAT:

1 pukul telur dgn gula,overlet,hingga kembang dan pekat. 
2 kemudian masukkan tepung sikit sikit dgn santan selangseli.warnakan.
3 perap 1/2 jam -1 jam
,kemudian sudukan dlm acuan bahulu dan kukus 10-15 minit.


1 comment:

warna said...

wah..1st time dgr bahulu kukus..nmpak sedap..