Wednesday, November 13, 2013

grill lemon rosemarry chicken


Menu semalam . Anak saya request nak makan ayam. Adakala saya jadi jemu pagi petang siang malam dengan menu ayam . Sampai saya pun dah tak tahu nak masak apa. En Hb tak kisah dengan apa yang saya masak asalkan ada sup ataupun  asam pedas beres .

Resepi boleh di rujuk sana sini sebab kebanyakan nya hampir sama dan sebelu ini pun saya dah pernah letak . Cuma lebih itu dan ini saja. Tapi kali ini kita letakan potongan carot hidangan akan menjadi lebih manis dan potongan carot juga yang separuh terbakar tu akan secara automatik menaikan rasa ayam ini.

Menu begini boleh di ratah atau di makan dengan roti tapi anak saya nak makan dengan nasi...nasi putih eemm rasa macam tak macthing je so saya masak nasi minyak beryogurt . Nasi masak dengan cantik dan tidak berminyak ...kuah pula tak ada . 
Nak jadikan lebih senang dan cepat selepas ayam masak saya tuangkan lebiha air ayam yang keluar di dalam mangkok. 
Panaskan kuali dengan sedikit minyak zaiton dan gorengkan cincangan bawang dan bawang putih. Setelah agak layu masukan air ayam . Reneh sebentar masukan pula 2 sudu sos lada hitam dan perisakan . sebelum tutup api masukan sedikit larutan air tepung jagung untuk sedikit pekat ...satu sudu teh saja tau. Jika pekat sangat tak sedap . Soam tadi dah ada sos cicah yang sangat sedap .


1 comment:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Emmm..sedapnya,klu mkn ni mmg nambah2 nasik la jwpnya..tak pon main ratah jer ayam tu :)