Thursday, August 29, 2013

mee sayur Ala thai




As salam bersua kembali. Pagi ini saya letakan sekeping gambar sarapan pagi saya sebentar tadi . 
Versi yang saya buat tidak berkuah sekadar lembab saja memandangkan saya mengunakan mee kuning. Nanti saya akan cuba versi berkuah bila saya ada mee kering . Apapun cubaan pertama membuat nya tidaklah susah dan dari segi rasa ...sedap dan lain sikit dari kebiasaan.
Resepi ini di ambil dari buku  Thai Food dan di alih bahasa oelh saya .

Mee sayur
Bahan
2 tbs minyak sayur –guna minyak biasa
250-300 cendawan
2 biji lada benggala
Secekak daun bawang – dipotong  kecil
350-400g mee kering – saya guna mee kuning
200ml santan kelapa
3 pokok daun selasih thai
Secubit garam dan lada

Pes curry

1 btg cili merah
1 ulas bawang putih
2 cm lengkuas
Sedikit parutan kulit limau purut
1 tsp belacan


Cara:
Panaskan sedikit minyak dan gorengkan sayur sehingga lembut.
Jika gunakan mee kering rebus sehingga lembut dan letakan sedikit garam dlm air rebusan.
Masukan pes curry di dalam sayur dan santan selama 2 min.
Masukan daun selasih dan perasakan dengan garam, lada dan fish sauce. Campurkan sedikit air jika perlu .

Tapis kan mee yg telah di rebus dan masukan ke dalam mangkok letakan rencahan sauce tadi ke atasnya.

No comments: