Saturday, June 29, 2013

pulut serimuka

Asalamualaikum di pagi sabtu yang dingin ini. Keadaan jerebu nampak dah hampir pulih di sg.petani.
Pagi ini saya bersarapan kuih talam serimuka yang saya buat petang semalam. Saya simpan dalam petisejuk dan kukuskan semula pagi ini . 
Selalunya saya buat tidak pernah jadi cantik sebegini haha sebab saya memang tak pandai dalam bab kuih tradisional ini . Tapi di sebab kan semalam saya terlihat dalam fb yang di tag kan pada Cmg kiriman dari rakan fb beliau iaitu Puan Asnidar Nursamsi ....timbul keinginan nak cuba buat dalam bentuk comel begini, Alhamdulilah  menjadi jua akhirnya dan saya amat berterima kasih pada beliau. Saya tak pasti dari blog masa sebab beliau adalah rakan fb Cmg yang pemes itu .
Resepi nya nampak macam mudah sangat ..dan senang di ikuti .


Resepi macam nie saja ...simple kan saya cuma perlu kukus kan pulut sekadar agak agak saja . Dan derhaka sikit pada resepi dengan menambahkan dua biji telur .
Lepas nie saya confirm boleh buat untuk abah saya sebab abah pengemar kuih talam...dulu arwah mak pandai buat tapi masa itu saya tak pernah ambil tahu .


Seri muka 
sumber : Asnidar Nursamsi

 11/2Cwn t/gandum
 2sd bsr t/beras
 2Sd bsr t /kastad
 1Cwn gula
 1Cwn air pandan
 2cwn santan
 2 biji telur ....saya tambah sendiri
 Semua bhn dikisar n tapis.. kukus pulut. Letak dlm bekas kecil




2 comments:

Sweet red cherry said...

comelnya pulut serimuka tu..

ummiaisyah said...

rajinnya buat dlm bekas kecik2 tu...kalo sy..pakai lambak je dlm loyang!