Monday, July 1, 2013

Nasi kacang dhall

Hari ini saya masak nasi kacang. Lama juga saya tak masak nasi berkacang begini. Sesekali sedap juga tambah lagi jika di makan bersama sambal tumis ikan bilis  ummmm memang best sangat. 
Tapi hari ini saya tidak makan dengan sambal tumis sebab anak saya nak makan ayam tandoori pulak . Jadi saya masak kan ayam tandoori bersama dengan kual dhall sayur. Ummm dua dua dhall . Lebihan kuah nanti dapat di makan dengan roti canai pulak.

Waktu kecil dulu di dhoby ghat jiran saya selalu berniaga nasi tomato , nasi kacang ,nasi lemuni dan nasi lemak. Setiap hari akan bertukar menu nasi dengan menu kuah yang berbeza. Waktu itu sebungkus nasi bersama seketul ayam masak merah baru bernilai Rm1.20- Rm1.50 . Nasi mummy Aloyah sangat terkenal sedap dan harum sepanjang jalan kesekolah sambil senyum sebab sempat membeli nasi sebagai bekal. Perjalanan ke sekolah dari rumah saya dulu berhampiran penjara P.Pinang ke sekolah saya perlu melalui kawasan hospital , padang polo hujung selekoh baru nampak sekolah ...jika lambat jalan pasti pengawas ambil nama..... Kekadang memang kantoi sebab lewat tapi berbaloi bila dapat makan nasi Aloyah. Nanti saya cerita lagi bab perjalanan kesekolah setiap hari pasti ada cerita lucu,sedih,orang gila terlepas, orang mati terjun hospital dan macam macam lagi . 
Sekarang saya nak letak resepi pulak....


Nasi Kacang Dhall
Olahan: CitarasaKu

4 cwn beras – di basuh dan toskan
1 inci halia   
4 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
2 helai daun pandan ( nk bg wangi nasi)
Rempah tumis  - buah pelaga,kulit kayu manis dan bunga lawing
1 helai daun pandan di simpul
3 sudu  besar minyak sapi
1 cwn susu cair
Secukup air …sukat beras dan air
garam secukup  
gula sedikit
2 tbsb yogurt

Bahan yang perlu di rendam.
2 cwn kacang dhall – bergantung pada jenis dhall …rendam sehingga kembang dan rebus .


Cara-cara
 bawang merah & putih ,halia di kisar halus 
Sebiji  bawang di hiris dan ditumis dalam minyak sapi  serta masukan  rempah tumisan .
Biarkan sebentar masukan daun pandan sehingga naik bau . 
Masukan beras yang telah di toskan kacang sebentar . Setelah itu masukan air bersama susu dan sukat beras dan air yang cukup.
Masukan kacang dhall yang telah di rebus terlebih dahulu dan perisakan dengan garam dan sedikit gula.
Setelah nasi masak tuang kan yogurt ke dalam nasi dan gaul sebati dan tutup  . Nasi akan menjadi lebih lembut dan cantik .


No comments: