Friday, July 12, 2013

salad kacang kuda













Hari ini saya nak letak entry mengenai salad kacang saja. Selalunya saya bila masak nasi berperisa nie mesti ada jelatah timun atau air asam pelbagai . Tapi hari ini teringat nak match nasi kacang kuda dengan  salad kacang memandangkan ada lebihan kekacang . am maJika tidak di gunakan pastinya terbuang ....sayangkan. Hidangan nasi kacang kuda itu di makan bersama ayam masak merah ...satu menu yang selalu saya makan . Jadi saya letak resepi nie lah pulak.  Bagi saya ianya sangat sedap di makan dengan nasi dan kuah. Jika di ratah saja pun sedap juga tapi saya letak lebihan salad dalam roti dan di makan tika bersahur tadi.

Salad kacang rebus

Kacang kuda - yang telah di rebus
sedikit timun
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 sdb serbuk lada hitam
1 sdb serbuk cili kasar
setangkai daun ketumbar- di cincang halus

Bahan ini di campur semua 

Dressing
1 sdb olive oil
2 sdb cuka
1 sdb sos ikan
1 tbs air perahan limau nipis
sedikit garam dan gula

Dressing ini di tuang atas campuran kekacang ketika saat untuk makan ...barulah nampak segar .

1 comment:

inahar ali said...

salam ramadhan wat noor sekeluarga! akak pun suka makan menu2 yg ada kacang kuda cenggini..mmg sedapkan!