Thursday, July 18, 2013

juadah berbuka ala kadar


Juadah berbuka kelmarin. Dua tiga jenis saja memadai untuk kami bertiga dan abah yang kini tinggal di rumah kami . Semalam abah tidak pun menjamah nasi yang di sedikan sebab abah nak makan nasi ulam tapi tersilap cakap nasi kerabu. 
Bila dah beli nasi kerabu barulah dia sedar permintaan dia bukan nasi kerabu . Amat susah juga nak membeli nasi ulam sebab nasi ulam yang sudah bercampur ianya akan cepat basi . Jadi peniaga yang menjual nasi ini tidak banyak . 
Insyallah jika dapat ku temui ulam ulaman yang sesuai akan cuba buatkan untuk abah . Seringkali jua abah mengingatkan kenangan puasa bersama arwah emak . Arwah emak dulu setiap kali puasa akan sediakan nasi ulam untuk berbuka jadi ini tahun pertama abah jadi tak keharuan sikit. Hampir setiap kali berbuka dia akan bercerita itu ini...kami dengar saja lah luahan hati abah .



Karipap sardin sempat juga di sedikan jam 5 petang baru teringat nak makan karipap haha . Pastry yang sangat ranggup hanya campuran majerin dan air bergaram saja . Hasilnya kulit karipap bila di goreng nampak gebu dan naik sedikit . Alhamdulilah rezeki kami semalam da hari ini entah apa pulak nak masak . Dalam fikiran plan nak masak nasi tumis daun kari dan ayam bakar rosemarry je ....insyallah.

1 comment:

Cida de' Nuanza said...

air asam paling menggoda...kikiki