Thursday, July 11, 2013

menu iftar

Selamat berpuasa buat pengunjung blog saya. Hari ini puasa pun dah masuk hari kedua.syukur pada Allah harap puasa tahun ini di permudahan ...Amin .
Catatan masakan agak sepi sejak kebelakangan ini sebab kekangan kerja serta kesihatan .Alhamdulilah beransur pulih .
Ok menu iftar saya pada Ramadhan kali ini lauk simple saja. Inilah tahun pertama kali Abah berpuasa tanpa emak dan saya tidak mahu abah keseorangan bersahur maka saya jemput abah tinggal dengan saya . Abah nampak sedih jua waktu makan bercerita detik bersama arwah emak pada tahun lepas . Emak pergi meninggalkan kami semua pada shawal 27 . Al Fatihah buat arwah emak.


Kenangan shawal ke dua tahun lalu ...sedih sangat bila manatap gambar ini . Sekarang bila menatap gambar ini ,,,baru perasaan ada kelainan pada wajah emak yang kami tidak perasaan.


Bubur nasi kanji berlada hitam di buat untuk abah , memandang hari pertama memang elok untuk penghadaman yang sempurna. Abah memang suka makan bubur nasi kanji tak kira jika di buat kosong pun dia suka. Tapi hari ini saya ikut permintaan abah untuk kurangkan santan sebab dia suka makan jenis tak bersantan. Jadi waktu masukan santan itu saya letakan sedikit saja.
Bubur nasi ini adalah jenis yang rebus dan tidak ada tumisan. Hehe apapun saya gemar yang di tumis dulu dan di goreng dengan segala rempah ,barulah di masukan beras.


Ini antara yang saya masak ,siput lala berkuah tomyam . Ini antara kesukaan anakku ..yoyon. Siap muka happy saja bila saya masak siput lala ,memang kebetulan waktu saya ke pasaraya ternampak siput nie dalam bekas yang besar agak tersorok sedikit jadi kuranglah orang membeli dan kebetulan saya ternampak pulak kira rezeki saya.
s

Kurma daging menjadi pilihhan untuk suami pulak...so masing masing ada menu kesukaan. Kurma daging berempah ...siap habis sebelum masuk sahur. Alhamdulilah waktu sahur tadi saya kena masak menu lain ...hehe simple saja lauk sardin berkuah asam .
Dalam kurma daging ini saya letakan sedikit puree tomato ...jika tak ada puree boleh letak sebiji tomato di buang kulit dan di hancurkan dulu sebelum di masukan dan rempahnya pula saya gunakan rempah kurma dan di tambah sesudu serbuk paprika untuk mendatangkan rasa pedas .


1 comment:

Mamasya said...

Selamat berpuasa sis Noor sekeluarga
Alfatihah buat arwah bonda.
samosa tu sedapnya....suka samosa.