Wednesday, June 26, 2013

mini pizza bread

Hari ini rasanya terlebih rajin la ..dalam keadaan breadmaker yang rosak tiba tiba terang demikian ingat nak makan roti pulak. Apalagi kena menguli adunan dengan tangan lah.  Oleh yang demikian saya perlu buat dalam komposisi yang sedikit saja . Jadi tempoh menguli tu tak terasa sangat penat nya.
Saya gunakan resepi doh biasa jer tapi buat separuh. 
Hiasan atasnya saya letakan tomota kering (yg di buat sendiri ) bersama dengan sausages ayamas yang di potong serong nipis . Letakan sedikit keju mozarella bersama sedikit sos tomato yang di paipkan  sedikit saja...nanti masam .

 
Tomato kering nie saya buat waktu jualan buah tomato sekilo Rm0.99 sen. Bila murah saya akan borong berkilo kilo hehe. 
Potongkan buah tomato senipis nipis dan keringkan sebentar. Jika di Italy mereka akan salaikan pada cahaya matahari tapi saya malas jadi saya shortcut proses dengan membakar di atas dulang biskut. Saya aturkan sekeping sekeping dan sebelum di bakar renjiskan dengan sedikit minyak olive dan bakar pada suhu 180 selama 20-30 min. Nampak layu dan sedikit perang dah boleh di angkat ...biarkan sejuk sekejap dan simpan dalam balang. 
Tomato dapat bertahn lama jika di simpan dalam balang kedap dan di letakan di dalam petisejuk selama 3 bulan.



No comments: