Sunday, March 24, 2013

grill chicken with oriental sauce

Hidangan makan malam. Ayam telah pun di perap seharian agar rempah perapan meresap ke dalam isi ayam dengan sempurna.
Ini merupakan kesukaan Hb bila kami keluar makan selalu menu inilah yang di pesan. Terdetik di hati nak cuba membuat ayam yang di grill begini . Alhamdulilah setelah di testing ternyata tiada banyak bezanya ...syukur menjadi juga akhirnya. Nanti boleh ulang buat lagi kan....jimat sedikit dan tidak perlu keluar rumah untuk makanan sebegini. 
Di bawah ini saya letakan resepi simple dan olahan dari saya...sebab bila saya ke kedai makan dan saya agak agak rasanya dan  cuba versi ini. Bagi  ok lah tapi saya tak pasti kiranya resepi ini menepati citarasa kengkawan pulak. 

Grill chicken with oriental sauce
Olahan: CitarasaKu

Bahan Perapan

3 keping  ayam bahagian peha
2 sudu sos tiram
2 sudu kicap pekat
2 sudu lada hitam- di kisar kasar
1 sudu mix spice
Serbuk cayenne …seberapa pedas yang anda  suka
Sedikit minyak zaiton
Perap dan simpan lebih dari 3 jam keatas- atau semalaman

Bahan sos Oriental
1 tbs minyak zaiton
1 sudu besar sos tiram
1 susu besar  kicap
2 sudu besar gula merah – di masak dgn sedikit air dan tapis baru campur.
2 sudu besar sos blackpepper
1 sudu besar tomato puri
1 sudu besar sos tomato
½ pes maggi perisa ayam
½ sudu besar tpg jagung
½ sucu besar tpg gandum
Sedikit mix spice
½ tbs butter
½ biji bawang kuning – di cincang halus atau jadikan pes
Serbuk bawang putih …sedikit saja.

Penyedian.

Ayam  yang telah di perap saya kukuskan sebentar…untuk masak di dalam..
Setelah kukus saya panaskan grill pan dengan sedikit minyak zaiton dan saya  letakan kepingan ayam di atas pan. Biarkan sehingga agak masak barulah di terbalikan sebelah lagi. Buat sehingga masak. Dengan lebihan bahan perapan titiskan keatas ayam agar bila ayam masak ianya tidak kering sewaktu mengrill ayam.

Sos,

Dengan sedikit minyak zaiton ..goreng kan cincangan bawang dan masukan campuran bahan bahan di atas. Kacau sehingga agak pekat dan perisakan. Saya tak letak garam sebab campuran itu dah masin.
Setelah masak bancuhkan campuran kedua tepung dan kacau sehingga pekat.
Masukan sedikit mix spice dan seketul butter sebelum tutupkan api.  Kuah akan Nampak cantik


No comments: