Monday, September 3, 2012

Mee sup lada hitam


Hidangan di petang hari. Lama dah teringin nak makan mee yang bersup gini. Jadi petang tadi dengan sedikit kerajinan maka terhasil lah mee yang simple ini. Melepaskan rasa teringin nak makan tempohari sewaktu dalam perjalanan pulang dari Setiawan ke Taiping melalui Terung...(nama tempat) Waktu itu raya ketiga gerai pun tak banyak di buka. Perut pun memang lapar sangat sebab tersangkut dalam jammed yang panjang. Tapi agak terkilan juga sebab tidak sempat menikmati hidangan mee yang special itu sebab kami menunggu agak lama lah juga tapi bila kita ke kaunter pertanyaan untuk membuat order dia buat der saja.
Maka kami pun berlalu pergi dengan perut yang lapar...tapi lepas itu kita singgah saja kat Shell dan beli susu kocak ...kenyang sepanjang perjalanan pulang dan akhirnya makan burger Kfc .

Next time insyallah jika keluar berjalan di waktu begini saya harus sediakan bekal makanan yang ringkas supaya jika jammed begini perut tak meragam lapar hehe . 



Bahan-bahan ( 3-4 orang )

200-300g isi ayam dipotong kecil dan dibersihkan
4 ulas bawang putih diketukmas
.    4 btg sosej ayammas di hiris nipis
。2 sudu besar lada hitam dan lada sulah yang di kisar atau di tumbuk
2-3 biji cili api
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap cair
1 sudu besar tepung jagung (tepung gandum pon boleh) dibancuh dengan sedikit air
air secukupnya
garam secukup rasa
Sayur-sayuran: sawi, lobak merah, jagung muda, bunga kobis, kobis, dsb
。1bungkus mee kuning
     Udang segar dalam 10-15 ekor







1 comment:

Mamasya said...

Salam sis Noor.biasa minggu pertama raya byk restoren tutup...kalau travel jauh elok bawa bekal. sedap nampak mee itu...