Friday, September 4, 2015

Pizza


Kelmarin petang seharian mendung di sebabkan cuaca berjerebu yang agak kritikal . Memang terasa malas nak keluar rumah untuk membeli makanan untuk minum petang . Ketika itu nampak hari pun macam nak hujan dan akhirnya hujan turun juga selepas asar petang khamis . Alhamdulilah jerebu yang tebal itu pasti berkurangkan .
Ok berbalik kepada pizza ..saya mengunakan doh pizza yang simple dan selalu saya mengekalkan doh ini dan kadangkala saya cuma tambahkan tepung sagu ketika mencanai pizza untuk mendapatkan pizza yang crusty pada sebelah bawah macam pizza domino .
Pizza ini saya canaikan senipis nipis nya sebab saya suka makan pizza jenis nipis dan cruncy ...so kena makan semasa masih suam ...sedap tau.
Topping atas pizza pula saya gunakan hotdog, lada bengala ,bawang kuning dan daun thyme segar serta buah tomato yang di potong kiub . Kesemua bahan saya goreng dengan sedikit minuak zaiton sehingga agak garing eemm saya suka dengan baunya yang wangi . Biarkan inti sejuk sementara menunggu doh naik dua kali ganda.
Canai dan letakan sos tomato sebelum taburkan bahan topping dan taburkan dengan cheese . Ikut suka nak guna seberapa jenis cheese yang ada kat rumah . Saya mengunakan mozarella dan parmesan cheese dan juga slice cheese berbeku yang saya panaskan dengan sedikit susu . Biarkan sedikit cair dan tuangkan ke atas pizza dan bakar 180 15-20 min bergantung pada oven .
Setelah masak saya spray dengan sedikit minyak zaiton ...yang nie saya nampak budak budak pizzahut buat ...jadi saya follow ..hasilnya pizza saya nak berkilat macam sedap sangat hehe.
Hari ini pizza saya buat semalam nak pun habis dan petang tadi saya buat apam polkadot pulak ...tunggu nanti jika sempat saya letak jika saya tak letak bermakna apam tu dah habis .



No comments: