Thursday, September 10, 2015

Daging goreng kicap


Menu tengahari tadi merupakan daging goreng kicap . Salah satu hidangan saya dan amat di gemari satu masa dulu. Sekarang saya kurangkan permakanan daging untuk kesihatan ..sebulan ataupun dua minggu sekali.
Daging goreng kicap walupun simple nampak tapi kena dengan cara memang boleh habis dan bertambah nasi . Saya suka jika daging di goreng kering di selaputi air asam memang terasa kesedapan . Pernah juga saya tambahkan dua tiga bahan seperti kentang yang di goreng dadu dan di masukan di akhir masakan tapi jika hidangan itu tidak habis ..keesukan harinya terasa kurang sedap dengan hanya ramuan simple dapat bertahan dua tiga hari ...jimat kan. Al maklum lah sekarang nie kita kena mengambil langkah berjimat cermat demi mencukupi keperluan sehingga hujung bulan .

Ok sesiapa yang nak ikut stail saya boleh lah lihat resepi yang simple ini ..

1/2 kg daging isi ..di potong kiub
3 ulas bawang putih  #
3 ulas bawang merah #
1 inci halia #
sedikit jintan manis  #     bahan yang di kisar
2 tangkai daun bawang dan sup
sedikit garam dan gula
sedikit air asam jawa
kicap secukup hitam 
serbuk kunyit

Penyedian:

Tumis bahan yang telah di kisar dengan sedikit minyak sehingga wangi.
Masukan daging yang telah di gaul dengan serbuk kunyit.
Goreng sehingga air daging mengering dan empok.
Setelah itu perisakan dengan air asam dan kicap .
Renihkan sehingga daging betul betul kering masukan sedikit garam dan gula.
Sebelum api di tutup masukan daun bawang dan sup. Hiasalah dengan hirisan bawang besar .

No comments: