Wednesday, November 23, 2011

spaghetti

Makan malam tadi kita masak spaghetti saja sebab waktu tengahari dah makan nasi lemak. Malam tak mau lah cari nasi lagi .Sauce speghetti kita buat sendiri saja lagipun guna bahan bahan yang telah sedia ada. Tapi saya tambah kan cili paprika nak kasi pedas sikit tapi bila makan tak pedas pun nampak saja merah berapi .

Walaupun buat hanya setengah bungkus tapi nampak sangat banyak untuk di makan oleh kami bertiga habiskan. Saya suka buat sos tomato sendiri sebab rasanya fresh dan manis jika dalam tin agak sedikit masam tapi dalam kes kes emergency baru kita guna.

• 250g spaghetti
• 200g daging cincang (saya guna ramli burger)
• 1–2 tbsp olive oil
• 1 bawang besar , di cincang
• ½ tsp cincangan bawang putih
• 125g sos tomato (saya buat sendiri)
• 1/8 tsp dried oregano

Bahan perasa
• 1/8 tsp garam
• 1/8 tsp lada hitam
• 1 tsp gula
• ½ cube Maggi
• 1 tbsp cincangan daun parsley
• 60g kulat- jika suka
• 180ml air ( saya simpan dari air rebusan pasta)
• keju Parmesan untuk taburan
   2 tsp serbuk paprika

Rebus spaghetti seperti biasa dengan air garam. Setelah masak toskan airnya serta simpan sedikit untuk masak sos .
Panaskan minyak olive dan masukan cincangan bawang dan bawang putih . Biar seketika masukan cincangan daging. Agak sedikit garing baru masukan sos tomato dan air. Perisakan sos pasta dengan bahan perasa dan kulat. Akhir sekali masukan spaghetti .
Hidangkan dengan taburan permesan cheese sebanyak mana anda suka.

No comments: