Tuesday, August 25, 2015

mee sup berbola daging


Alhamdulilah setelah sekian lama blog bersawang hari ini baru teringat nak bercerita kembali.
Hari ini tak ada menu istimewa pun hanya mee sup berbola daging saja . Lama juga saya tak makan mee kuning sebab kebelakangan ini perut mudah meragam . Hari ini saya celur kan mee dan buangkan minyak pada mee ..insyallah perut tidak akan terasa kembung.

Saya buat mee ini secara guna apa yang ada jadi inilah hasilnya ...

Kuah Sup

Bahan-bahan
4 biji bawang merah - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
seinci halia - diketuk sedikit
seinci lengkuas - diketuk sedikit
rempah 4 sekawan
1 batang kulit kayu manis
1 biji bunga lawang
2 biji buah pelaga
1/2 kg bebola daging
1 keping fishcake - dihiris nipis
1 ketul kiub ikan bilis
sayur sawi seikat
 air secukupnya
serbuk lada hitam secukup rasa
Garam secukup rasa

Cara-cara
1. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk. Tumiskan hirisan bawang bersama lengkuas dan halia rempah4 sekawan.
2. Masukkan air agak agak  sebanyak yang kita nak.
3. Masukkan kiub bilis, bebola daging dan fishcake tunggu hingga kuah mendidih akhir sekali masukan sawi. Perisakan dengan sedikit lada hitam  garam dan gula ..seimbangkan .

·         Saya suka pedas jadi saya ketuk kan beberapa biji cili padi dan lepaskan dalam sup.




No comments: