Friday, September 5, 2014

nasi arab vs Kabsa

Waa sudah lama tak makan nasi arab terlalu merindui nasi berempah ratus ini . Satu hidangan yang menjadi kemestian buat semua para Haji Haji jika ke Tanah Suci pasti dapat menikmati isajian makanan pak arab. Hehe bila teringat kisah nie saya mesti senyum sorang sorang alkisahnya semasa di Taif. Kami di bawa berkunjung ke sebuah restoran private untuk makan tengahari . Lapar memang lapar perut berkeroncong nak makan sesuatu yang mengenyangkan sebab sepagi kami setelah berjalan jalan di pasar makan buah buahan. Hehe sebaik saja kami duduk di kerusi empuk kami di berikan satu plastic besar lah juga . Masing masing memandang plastic lutsimar tu errrkk nak buat apa dgn plastic nie ..jawab kawan saya kita buat alas pada baju kot tak mau nasi tumpah so masing masing pegang plastic letak di baju masing masing ... Isshh pak arab tu datang cari plastic tu jeling jee dia pun datang kembali dengan plastic lain dan letak tengah meja dan tuangkan nasi dari dulang yang penuh dengan lauk pauk. Haaaa malunya kami rupa rupanya sebagai lapik nasi ...baru tahu. Well apapun kami makan berselera sekali sedap tau makan stail begini. macam kenduri orang jawa pulak.

Berbalik pada hidangan saya ....saya masak mengunakan rempah yang di beli dari kedai mamak dekat kepala batas . Sedap bau harum rempah rempah ini .

Ayam ini telah di rebus dan di ambil stok ayam untuk di masak nasi . Ayam yang telah di rebus kemudian nya di perap dengan rempah kabsa .lada hitam.garam .serbuk paprika . Lumurkan pada semua bahagian ayam dan letakan sedikit minyak zaiton ,yogurt dan sedikit perwarna merah . ( rasanya boleh di pelbagai rempah ratus ikut kesukaan )  Kali ini saya lebihkan rasa rempah . Hasil setelah di grill nampak cantik berseri  sebelum makan picitkan hirisan lemon untuk rasa lemony gitu .....tapi arab version warna kuning ( sebab mereka letak safron )

 Nasi saya masak kali ini nampak sebijik sebijik itu tandanya jadi lah . Saya pernah masak tak ikut petua terus basuh dan masak gitu hasilnya nasi saya pendek serta patah . Hari nie kira menjadi lah juga. Dalam nasi saya letak buah lemon kering...berserta renpah ratusnya . Buah lemon kering warna hitam boleh di beli dari kedai India tapi agak susah nak mencari . Apapun jika ada lemon murah tu beli banyak banyak letak garam dan air (masak sejuk) dan peram dua minggu. Kemudian keluarkan dan jemur di bawah mentari terik tau . Dah kering boleh simpan untuk masak nasi .

 Dalca sayur ..nie bukan sebahagian dari nasi arab tapi anak saya tanpa kuah ....nanti bising kenapa nasi nie kering adoilaaa anak mamak sorang nie mesti kena siap kan kuah. Dalca tumis darat selalunya orang India rebus gitu je tapi saya suka style gini ....wangi sikit.

 Yang ini salad timun bawang beryogurt . Saya pakai letak mix n match . Timun di buang bahagian tengah supaya kurang berair dan saya pandai pandai letak sikit cili melaka ..hehe pak arab mana ada cili kan .  Bila sedikit pedas baru ngam dengan selera. 


No comments: