Thursday, April 3, 2014

Pineapple upsidedown kek

.
Hari ini saya merajinkan diri membuat kek sebab ada lebihan nenas dalam tin. Nenas lebihan dari saya masak kari udang saya hanya guna tiga keping. Jika saya tidak guna sayangkan nanti terbuang saja...membazir. 
Apapun kek nenas nie agak lama juga saya tidak membuatnya. Terasa lemak manis dan kemasaman memang best jika di makan pada petang hari. Dan kebetulan petang tadi seharian hujan ...bau kek harum semerbak satu dapur wangi sangat.

Saya letakan resepi di sini untuk sesiapa yang ingin mencuba...walaupun rasanya saya pernah letak di sini . Resepi untuk membuat kek ini sunguh mudah dan senang tapi sedap.

Pineapple Upside Down Kek.

Bahan bahan:


200 g gula kastor
180 g mentega
4 bij telur
300g tepung kek
1 cawan jus nenas
secubit garam
1 camca teh esen vanilla
6 keping nenas tin
½ cawan gula perang
6 biji ceri merah.

Cara penyediaan:
Gula,mentega di pukul sehingga kembang. Masukan esen vanilla serta telur sebiji sebiji sehingga sebati. Kemudian masukan tepung kek, jus nenas serta garam .
Alaskan acuan dengan kertas dan lenserkan mentega dan sedikit tepung.
Bakar pada suhu 180 oc selama 40 minit.

Nota: Semasa memukul gula n mentega make sure kembang sehingga nampak gebu. ( Barulah kek nanti akan naik dengan elok )

Selepas acuan siap di lenserkan dengan mentega dan sedikit tepung....sebelum aturkan kepingan nenas taburkan gula perang dahulu. Untuk mendapatkan warna keperangan bila di bakar nanti.


No comments: