Monday, September 19, 2016

kepak ayam pedas





 Hari ini saya letak pulak kepak ayam pedas . Saya bukan peminat kepak ayam selalunya anak yang paling suka. Sejak dia suka makan di pizza hut ...wings dia dah jatuh hati. Nak makan selalu haha memang pokai lah jawabnya . Maka dengan itu saya kena buat agar kami tak makan luar selalu kan,,,itulah sana sini nak jimat belanja . Tapi rasa macam tu juga tak berubah tapi makanan dari rumah lebih ketelitian nya ..kebersiah nya dan dengan doa dan niat waktu masak itulah ganjaran nya. 

Resepi nya seperti biasa saya akan cari dari gedung goggle nie berlambak lambak yang keluar pilih je nak pedas berapi dan beraroma dan yang ranggup semua ada.
Tapi saya pilih tang hampir sama dengan rasa macam yang anak saya suka je ..satgi saya buat ikut lidah saya dia tak mau pulak tak sama dengan pizzahut kan ...so inilah resepi yang saya telah cuba.

chicken wing secukupnya
hot sauce ...saya guna peri peri hot sauce
gula merah agak agak tau
sedikit gula
serbuk paprika .,,,ikut nak pedas
serbuk bawang putih
sedikit cuka apple cider

Bancuhkan kesemua yang di atas sebati dan curahkan pada chicken wing . Biarkan sebentar dan boleh lah di grill di dalam mangkok tahan panas yang di lapik dengan foil .
Masa membkar lebih kurang 30-40 min sehingga garing .


Mix water, hot sauce, margarine, brown sugar, paprika, vinegar, and garlic powder in a bowl. Place chicken wings in a casserole dish or foil lined pan. Pour sauce over wings and bake at 375 degrees for 20 to 30 minutes or until crispy and juices run clear

p/s bawang dan ceri tomato tu saya pandai pandai letak sendiri.....setelah hampir masa penamat saya pun letak kan sekejap sedikit layu ...sedap tau.

No comments: