Thursday, March 3, 2016

Asam rebus udang dengan tauge


Salah satu menu semalam hidangan orang kampung yang memang sedap kalah hidangan lain hehe ..jangan marah ye..saja gurau .
Tapi memang terbaik pon sebab sangat senang mudah dan paling utama sedap . Tanpa lauk sampingan yang lain pun laju je makan sampai tak sentuh lauk lain .
Ok ..selalunya kita buat asam rebus pedas nie untuk ikan ,ayam dan daging ..tak pernah terlintas pun nak letak udang apatah lagi sayur tauge pun. 
Waktu saya ke pasar kampung hujung taman secara tak sengaja satu makchik nie bertanya saya nak masak apa dengan tauge tu saya cakap nak buat cucur udang jika rajin sebelah petang lah lalu dia cakap sedang jika di letak dalam asam rebus . Saya berkata pada dia saya tak pernah buat lagi letak tauge dalam menu tersebut lalu dia menambah perlu letak udang . Saya pun bertanya lagi cara cara dia adakah sama dgn versi ikan dia cakap sama je.
Pulang rumah hati pun terasa macam best je teringin pulak nak tahu sedapke tidak . Dengan udang yang senonet tu saya pun cuba lah dan hasilnya sungguh tak terkata memang best . Lain kali tunggu time udang besar harga patut patut tu boleh lah kita buat lagi eemm.
Nak resepi tak ..mmg senang sangat bagi yang selalu buat asam rebus pedas  pada yang tak pasti tu saya tulis resepi kat bawah nie ..tapi nie anggaran saja nak lagi ummpp tambah lah sendiri ye.


No comments: