Monday, July 25, 2011

Penangan nasi beraini

Hari ini sangat letih...ikut hubby pergi servis kereta. Sebelum itu kita keluar mencari nasi beriani Taman Sejati. Beratur punyalah panjang...saya kira saya orang yang ke 30 . Kemudianyag beratura dua lelaki di depa saya mengalah keluar barisan sebab tak tahan menunggu. Saya nie pulak jika teringin nak makan mesti tunggu juga sebab sudah lama mengimpi kan nak makan nasi kat situ juga.. Hampir satu jam menunggu lebih kurang sepuluh orang lagi sebelum saya pakcik tu memberitahu "Nasi hampir habis " siapa yang di belakang tak payah beratur nanti kempunan.  Masih orang tidak berganjak lagi...last pakcik tu bagi tau sekali lagi akhirnya memang tidak cukup. Apalagi angkat kaki keluar kedai laa....sedihnya tak dapat makan nasi beriani Sejati. Last bawa diri cari kedai nasi kandar makan nasi beraini kat situ.
Apa yang special nasi di situ. pekara utama adalah
1. Sedap
2. Air tangan orang Johor setanding nasi beraini gam Muar yang famous tu.
3. Nasi dan lauk yang banyak...jika beli tapau lebihan lauk sampai kemalam dan tidak basi.
4. Harga yang tersangat murah Rm5.50 ...jika di kedai nasi kandar Rm8.50 satu set. (Beza..kan)
Inilah kelebihan makcik dan pakcik yang berniaga di kedai itu. Mereka ini dalam lingkungan umur rasanya 60 puluhan. Mula berniaga dari jam 11- hingga habis nasi. Selalunya jam 11 pagi ramai dah beratur di luar pintu kedai meskipun kedai belum buka...dan akan berakhir dengan pantas. Macam saya tadi jam 11.40 dah beratur ...jam 12.30 dah habis.  Hari ini bukan rezeki saya nak makan di situ next time kena q awal lagi.

Untuk hilangkan frust saya pun melawat Parkson...tiba tiba ternampak satu kusyen nie. Yang akhirnya menjadi milik ku bila malas boleh lentang nonton tv.

No comments: