Saturday, November 29, 2014

chicken madghout


Hari ini baru nak buat posting menenai masakan, Lama juga lah kita tak posting cerita masakan. Mungkin di sebabkan lama berblog ada kala rasa bosan juga sebab memaparkan menu yang berulangkali ..tentu bosan.
Namun ini lah kegiatan kita dirumah setiap hari walaupun jemu arrrr.
Pagi tadi tarasa sangat nak menikmati hidangan ala arab ...eemmm arablah pulak . Sebelum ini saya mengunakan rempah tempatan saja yang di kisar sendiri . Dengan kecangihan masa kini rempah yang berada nun jauh beribu batu kita boleh dapatkan dengan segara secara online...hehe.

 Saya telah menukarkan daru lamb kepada Ayam namun resepi di bawah saya tidak ubah. Sebahagian ayam saya masak bersama nasi dan sebahagian lagi saya grill dengan menambahkan serbuk paprika ,lada garam serta sedikit air lemon dan saya grill sehingga masak .

Resepi lamb Madghout
sumber dari : rakan kelab masakan Lydia Honey group

Bahan...utk mkn 5-6 org.
3 cwn beras basmathi super long
1 kilo daging kambing yg bertulang
5 cwn air utk merebus daging /ayam
2 bj bwg bsr potong dadu
4 ulas bwg Putih..cincang.
1" halia ketuk
1 st lads hitam- tumbuk bg pecah sikit
2 bj tomato- cincang
3 sb pes tomato
2 bj lada hijau
5-6 bj buah pelaga
3 bj bunga cengkih
1 brg k.k.manis
2 helai daun bay
1 SK Arab mix spice
1/2 bj lemon ambik jus nye.
3 sb myk sapi / butter
Step 1
Bersihkan daging...toskan air n Gaul dgn Rempah mix spice..perap 2 jam.. Beras td basuh n rendam dgn sedikit garam selama 1 jam.
Step 2
Panas kan minyak n tumis k.k.manis..buah pelaga n bunga cengkih..masukkan bwg2 n halia..bila layu masukkan bay leaf..lada hitam buah tomato n pes tomato ..kemudian masukkan daging..serta masukkan 5 cwn air ..tutup tudung periuk pressure cooker..masak 15 min.
Step 3
Slps 15 min..buka tutp periuk..toskan beras n tuang kedalam sop td..perah 1/2 bj jus lemon..masukkan garam. Biarkan mendidih spt masak nasi biasa..jgn di kacau. Bila kering masukkan lada hijau..kemudian tutup balik tudung n perlahankan api biarkan 8 min..siap.

Di rumah jika nasi tidak berkuah sudah pasti anak saya kurang laju makan . Jadi saya kena buat sesuatu yang berkuah maka terhasilah kari ayam pedas dan salata timun yogurt. Alhamdulilah rezeki hari ini.



No comments: