Sunday, July 21, 2013

Nasi lemak pandan


Asalamualaikum dan selamat berpuasa hari yang ke 12 Ramadhan. Cepat nya hari hari berlalu. Saya pun dah tak tahu nak masak apa lagi . Sekarang sessi ulang menu pulak dalam seminggu . Jadi untuk memberi kelaianan saya buat nasi lemak warna hijau pulak yang beraroma pandan. Hehe nampak hijau itu menawan kan sampai kan Abahku pun nak ...eeemmm apa pasal nasi nie warna hijau . Apapun menu semalam walaupun simple tapi laku sangat ....cepat habis ...alhamdulilah Amin terima kasih Allah pada rezeki kami sekeluarga pada hari ini..syukur.


 Nasi lemak pandan di padankan dengan sambal tumis udang harimau ,bilis goreng ranggup dan telur goreng. 

Nasi lemak pandan
Sumber : Dapur kakYah

3 cawan beras
2 1/2 cawan santan
4 helai daun pandan(blender dengan 1/2 cawan air dan ditapis)
2 ulas bawang merah(mayang)
2 inci halia(hiris nipis)
Gula dan garam
Setitik pewarna hijau

Masak santan bersama bawang dan halia ,Masukkan juga gula, garam dan pewarna hijau.  Masak sehingga sekali mendidih(bila mendidih terus matikan api) Sejukkan
Basuh beras dan toskan dan masukkan santan yang telah dimasak tadi.  Masaklah dengan cara biasa atau dalam periuk elektrik sehingga masak.

Kuih yang saya beli dari pasar ramadhan ..pertama kali nampak. Bentuk acuan mengikut rupa karipap tapi inti di dalamnya adalah sago yang di perisakan dengan perasa honeydew . Kulit luaran nya berasaskan crepe . Permanis mulut yang sangat manis bila makan makanan pedas nampak macam sesuai sangat hehe dan jika sakit tekak pun boleh makan . Nama kuih ini Alam sari dari penjual itu bila di tanya . 


1 comment:

Cida de' Nuanza said...

MENARIK BETUL KALER NASI LEMAK TU
TERBAU2 LAK HARUM PANDAN..HIHI