Thursday, November 1, 2012

dadih buah peach


Selamat pagi semua. Hari ini saya buatkan dadih sebab utama...orang dalam rumah ada batuk batuk dan ada yang sakit tekak. Walaupun di sebelah petang sekarang selalu hujan tapi sebelah pagi dan tengahari ...boleh tahan panas nya. Jadi seawal pagi saya cepat cepat sediakan desert ini untuk di makan waktu tengahari nanti.
Alhamdulilah dadih saya menjadi hari ini dan rasanya pun sedap sangat.

Dadih nie merupakan campuran buah peach yang di kisar secara kasar bersama susu. Tapi ada lebihan buah strawberry hehe saja je saya letak kat atas tu ....naikan seri (kalau dalam masterchef habis kena out awal awal lagi )

Resepi dadih nie saya ambil dari CikMimi hehe...thank you Mimi ...kita suka sangat dengan resepi awak nie ....sedap sungguh sesuai dengan namanya.

Resepi Dadih Sedap  
Blog cikmimi
Bahan-bahannya:

Satu peket coffemate 450gram*
Satu peket serbuk agar2 12gram*
Satu tin susu cair*
2 cawan gula*
3000ml air*
secubit garam*
Pewarna perasa stroberi,serbuk koko 

( saya gantikan dengan satu tin buah peach tinggalkan beberapa buah untuk hiasan selebihnya kisar bersama susu secara kasar ..pulse mode )

Cara-caranya:

Masukkan semua bahan2 yg bertanda,kacau rata sehingga mendidih,tutup api bahagikan beberapa bahagian..bergantung berapa perasa kita nak letak.(cikmin buh lam bekas plastik yg kecil tu 100bks rm12.00)

Satu sukatan diatas ni boleh dapat sebanyak 50 bekas.

 


2 comments:

Love2cook Malaysia said...

I just love dadih! Suka version ni...thanks for sharing ya...:)

Join my Blog Event:~ DEEPAVALI DELIGHTS 2012

Ayam said...

Love ...hehe most welcome , will visit your blog event thanks